آنچه در این مقاله میخوانید

    جدیدترین ترندهای تجربه کاربری در سال 2020

    جدیدترین ترندهای تجربه کاربری در سال 2020

    تغییرات در سال 2020 و تاثیر این تغییرات بر ترند‌ها

    باور کردنش سخت است، ولی 2020 به معنای رسیدن به پایان این دهه است. در ده سالی که گذشت، اینترنت تک تک روزهای زندگی ما را تغییر داد. هر روز شاهد تغییرات تازه بودیم، از فناوری‌های تازۀ گوشی‌های موبایل تا معرفی چت بات‌ها، loT، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و غیره. 

    با اینکه همۀ این تکنولوژی‌های جدید شگفت‌انگیز و خلاقانه بوده‌اند، جایی که از نظر ما بیش از همۀ بخش‌های دیگر دستخوش تغییرات و دگرگونی‌ها شده، ترند‌های طراحی وب بوده است. 

    به نظر می‌رسد ترند‌های تجربه کاربری در سال 2020 بسیار بسیار مهم و متفاوت باشند، چرا که تا به حال زیبایی‌شناسی و تکنولوژی اینقدر به هم نزدیک نشده بودند.

    ترندهای تجربه کاربری در سال 2020

    خلاصه مباحث

    اصلا طراحی تجربۀ کاربری  یا ux چیست؟

    حسی است که شما از تعامل با یک محصول، نرم افزار، اپ یا وبسایت خواهید داشت. شامل جنبه‌های معنادار، تجربی و ارزشمند ارتباط انسان با کامپیوتر می‌شود. تجربۀ کاربری تاثیر قابل توجهی روی موفقیت و شکست سازمان‌ها می‌گذارد و اهمیت بسیار بالایی در ادامۀ فعالیت کمپانی‌ها دارد. 

    به بیانی ساده و روشن تجربۀ کاربری مجوعه‌ای از قواعد مختلف است، از موارد مربوط به ساختار و طراحی بصری گرفته تا قابل استفاده بودن، کارایی، برندینگ و عملکرد.

    چیزی که ما به عنوان محصول می‌شناسیم و به مشتری می‌فروشیم در واقع چیزی بسیار فراتر از محصول است. چیزی است که شامل مجموعۀ بزرگی از تجربیات مختلف می‌شود. از دورۀ گوشی‌های تلفن همراه قدیمی گرفته تا زمان گوشی‌های هوشمند امروزی که در دست همه پیدا می‌شوند، زندگی ما هم بسته به شکل تعامل ما با این دستگاه‌ها، دستخوش تغییر و انقلاب شده است. 

    اینکه چطور تاکسی می‌گیریم و خودمان را به مقصدمان می‌رسانیم، اینکه چطور سینما انتخاب می‌کنیم تا فیلم مورد نظرمان را تماشا کنیم، چطور به موسیقی‌های محبوبمان گوش می‌کنیم، چطور محصولات را با هم مقایسه می‌کنیم تا کالای بهتر را با قیمت مناسب‌تر تهیه کنیم، وقایع روز و اخبار مهم را پیگیری می‌کنیم و شاید از همۀ این‌ها مهمتر اینکه چطور مهمترین سرمایه یعنی وقتمان را روی شبکه‌های اجتماعی مختلف صرف می‌کنیم.

    عقیدۀ متخصصان دربارۀ تجربۀ کاربری

    شاید بتوان گفت در دنیای امروز هر کسی که با کامپیوتر کار می‌کند کم و بیش با مفاهیم طراحی رابط کاربری و تجربۀ کاربری آشنایی دارد. همگی ذات و اساس رابط کاربری را می‌دانیم و تا حدی درک می‌کنیم. ولی خود تجربۀ کاربری شاید هنوز برای برخی از ما گنگ و نا مشخص باشد.

    نویسندۀ کتاب "تجربۀ کاربری برای استارتاپ‌های ناب" در کتابش به این موضوع اشاره کرده که طراحی تجربۀ کاربری مشخص کنندۀ تجربۀ شخصی است و به شما اجازه می‌دهد که مسیر و سفر مشتریتان را در مسیر استفاده‌اش از وبسایت، کالا یا نرم افزارتان طراحی و هدایت کنید. 

    او همچنین در کتابش توضیح داده که طراحان نرم افزاری در مورد اینکه کاربرشان چطور با محصولشان تعامل دارد، تصمیمات اساسی و بزرگی می‌گیرند و به همین خاطر است که طراحی رابط کاربری یک پروسه و فرآیند چندین مرحله‌ای است، نه یک تکه از شواهدی که به چشم بیاید.

    تامر شارون نفر دوم تحقیقات تجربۀ کاربری در گوگل، می‌ گوید: "تجربۀ کاربری یک تجربۀ کاملا شخصی است که فرد در زمان استفاده از یک محصول خاص خواهد داشت. همچنین طراحی‌های تجربۀ کاربری، ساز و کاری هستند که بر اساس احساسات کاربران طراحی و اعمال می‌شوند."

    در سال 2019 پیشرفت‌های بسیار زیادی در عرصۀ ارتقای تجربۀ کاربری دیدیم. به نظر می‌رسد در 2020 هم این روند پیشرفت و توسعۀ تجربۀ کاربری و خلق تجربیات بهتر برای کاربران را ادامه خواهیم داد. 

    حالا که تمام این موارد گفته شد و به نکات اساسی و پایه‌ای بحث اشاره کردیم، بیایید نگاهی به سال 2020 بیندازیم و ببینیم این تغییرات و پیشرفت‌ها قرار است چطور رخ بدهند و اساسا ترند‌های طراحی تجربۀ کاربری در این سال شامل چه چیزهایی خواهند بود.

    پیش بینی ترند‌های طراحی تجربه کاربری در سال 2020 میلادی

    هر سال که می‌گذرد، ترند‌های طراحی تجربۀ کاربری هم دستخوش تغییر می‌شوند و در سال بعد شاهد موارد تازه‌تری هستیم. قواعد طراحی و فرآیند کار همان چیزی که هست باقی می‌ماند، ولی ترند‌های طراحی تجربۀ کاربری عوض می‌شوند.

     با تغییرات رفتار‌های کاربران، کاربری دستگاه‌های تکنولوژیک هم تغییر می‌کنند. در حال حاضر درخواست‌ها برای تجربۀ کاربری تعاملی و درگیر کننده، بیش از هر چیز دیگری افزایش یافته است.

    برای طراحان به عنوان واسط اصلی بین صاحبان برند و کاربران اصلی آن، ارتباط داشتن با کاربران و آگاهی کامل از خواسته‌های آنان امری ضروری است. طراحان باید برای طراحی تجربۀ کاربری به خواسته‌های کاربران توجه کنند و تلاششان را بر رفع آن‌ها بگذارند. این‌ها ترند‌های طراحی هستند که می‌توانیم از سال 2020 انتظار داشته باشیم.

    همچنین اگر میخواهید درباه تفاوت ui , ux  بدانید به همین مقاله رجوع کنید.

    ترندهای تجربه کاربری در سال 2020

    • سینک شدن دستگاه‌ها

    • طراحی داستان ترغیبی و مزایای آن

    • مینیمال بودن و مزایای آن

    • طراحی آگاهانه

    • رابط کاربری صوتی و تکنولوژی های هوش مصنوعی

    • واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

    • چت بات ها و غیره

    سینک شدن دستگاه‌ها

    سینک شدن دستگاه‌ها جدید‌ترین ترند است. چه گوشی هوشمند باشد، چه ساعت و چه لپ تاپ، کاربران می‌خواهند امکانات داینامیکی داشته باشند که در سراسر دستگاه‌هایشان سینک و یک دست باشد. امروزه تعامل در چیزهایی مثل تاکسی گرفتن یا رزرو کردن هتل، خرید کردن آنلاین و کنترل کردن خانه از راه دور خلاصه شده که همگی به لطف اینترنت امکان‌پذیر هستند.

    اوبر از بهترین مثال‌هایی است که می‌ توانیم به آن بپردازیم. چرا که این سرویس به طور کامل به این هدف رسیده و کاملا از یک دستگاه خاص مستقل است. اگر از اوبر استفاده کرده باشید، می‌دانید که می‌توانید سفرتان را با یک دستور صوتی شروع کنید و به کمک اپلیکیشن موبایل یا گوشی همراهتان آن را به پایان ببرید.

     در نتیجه عملیات به صورت یک دست و دنباله‌دار انجام می‌گیرد که می‌تواند در پلتفرم‌های مختلف ادامه یابد و هیچ چیزی از جمله جا‌به‌جایی به پلتفرم دیگر، مراحل و فرآیند انجامش را قطع نمی‌کند.

    طراحی داستان ترغیبی و مزایای اضافه

    چه رابط کاربری باشد و چه تجربۀ کاربری، همه چیز هم مربوط به طراحی نیست. این روزها کسب و کار‌ها باید در کنار تجربۀ دیجیتالی که ارائه می‌دهند، داستان جالبی هم برای گفتن داشته باشند. بنابراین به دنبال این ترند، بسیار مهم است که طراحی شما در مورد سلیقه‌ها، رفتارها و تعاملات کاربر باشد.

    تجربۀ کاربری بدون محتوا هیچ معنایی ندارد. مد نظر داشته باشید که شما در حال قرار دادن محتوایی مرتبط و در دسترس به مخاطبان هدفتان هستید؛ پس به دنبال این باشید که محتوایی کامل و مناسب در اختیار آن‌ها بگذارید و از تکنولوژی مناسب استفاده کنید تا مرتبط‌ترین تجربۀ ممکن را به کاربرانتان پیشنهاد بدهید.

    مینیمالیسم و مزایای اضافه

    مینیمالیسم یکی دیگر از ترند‌هایی است که اخیرا بسیار بسیار محبوب شده است. با این حال رعایت یک نکتۀ اساسی در مورد این موضوع بسیار ضروری است: در طراحی مینیمال باید واقعا خلاقانه عمل کنید. چون فقط پیروی از ترند در این مورد خاص نتیجۀ خوبی به ارمغان نمی‌‌آورد. مد نظر داشته باشید قصد شما آن است که کاربرانتان را به صَرف بیشترین زمان ممکن در سایت یا اپلیکیشنتان دعوت کنید.

    سه نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید:

    • با در نظر داشتن امکانی متناسب با محتوایتان، الگوی راهبری عامۀ کاربران را پیاده سازی کنید.

    • طراحی‌تان را بر اساس صرفه‌جویی در وقت پیش ببرید تا حداکثر ارزش‌آفرینی را در کنار احساسی خوشایند به کاربر انتقال دهید.

    • کاربر را با پاپ آپ‌های ناخواسته نیازارید و با نوتیفیکیشن‌های غیر‌ضروری حواس او را پرت نکنید.

    طراحی آگاهانه

    بسیاری از طراح‌ها به دنبال پیروی از الگو‌های پذیرفته شده و رایج می‌روند. چیزی که باعث می‌شود یک طراح به طراحی بزرگ تبدیل و از سیل طراحان دیگر جدا شود، توانایی کشف المان‌هایی است که کاربر نهایی را راضی و خوشحال می‌کند. 

    طراحی آگاهانه تاثیر بسیار مثبتی در نتیجۀ کار دارد، چرا که باعث می‌شود کاربر به برند وفادار بماند. استفاده از این روش در طراحی تجربۀ کاربری یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مشتری‌ها و افزایش تعداد مخاطبان است.

    ترندهای تجربه کاربری در سال 2020

    رابط کاربری صوتی و تکنولوژی‌‌های هوش مصنوعی

    اخیرا استفاده از هوش مصنوعی در اینترنت و موبایل بسیار بسیار گسترش پیدا کرده است. شاید علت اولیۀ پیدایش این موج جدید سیری اپل بود. هوش مصنوعی معمولا در گوشی‌های هوشمند به عنوان دستیار صوتی و برای تشخیص چهره، زیبا‌سازی و عکاسی هوشمند استفاده می‌شود. به دنبال گسترش این ترند، به نظر می‌رسد که صدا و عملکرد‌های تصویری قرار است در سال 2020 خواهان بیشتری داشته باشند.

    واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

    اسنپ چت، سفورا و بسیاری از اپلیکیشن‌های مشابه دیگر روزانه کاربران بیشماری دارند و نیازهای روزمره‌شان را از خانۀ خودشان بر‌طرف می‌کنند. برای رسیدگی به این درخواست‌های فراوان، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی امکانات بی‌شماری در اختیار طراحان می‌گذارند تا زندگی را راحت‌تر کنند و برای کاربر نهایی محصولی قابل قبول‌تر و رضایت بخش‌تر بسازند.

    جمع بندی

    ترند‌های بسیار دیگری هم در راه هستند و قرار است از سال 2020 سالی هیجان انگیز بسازند و آن را از بسیاری از جهات دیگر تغییر بدهند. بسیاری از تکنولوژی‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم طی سال‌های گذشته هم محبوب بوده‌اند، ولی با ایجاد تغییرات اندک و بهبود جزئی و گسترش طراحی‌ها، می‌توانیم شاهد انقلابی در محبوبیت آن‌ها و جذب کاربران تازه باشیم.

    دقت به این ترند‌ها و تلاش برای جا نماندن از قافله به شما کمک می‌کند تا از نظر استراتژیک به روز باشید و بتوانید دنیای دیجیتالی مربوط به سرویس یا محصولتان را طوری طراحی کنید که کاربر نهایی‌تان را راضی و خشنود نگه دارد. آیا برای مواجهه با ترند‌های سال 2020 آماده هستید؟ به ما بگویید بر طبق پیش‌پینی شما، چه ترندهای دیگری در زمینه‌ی تجربه‌ی کاربری در سال 2020 وجود خواهد داشت؟

    مقالات مرتبط
    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره