قضاوت بازدیدکنندگان از سایت ناگهانی و قاطع صورت می گیرد. برداشت یک شخص از سایت در 1.10ثانیه طول می کشد. همچنین 50 میلی ثانیه طول می کشد تا کاربران تشخیص دهند که وب سایت مورد نظر آنها هست یا خیر. در غیر این صورت سایت را فوراً ترک می کنند.
در مطالعاتی که دو بار روی بازدیدکنندگان یک سایت صورت گرفت، مشخص شد که شرکت کنندگان حداکثر دو بار برای بازدید از سایت تمایل دارند که در هر بار تنها 500 میلی ثانیه را صرف می کنند. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت هویت بصری سایت اگر نتواند در همین زمان کوتاه مخاطب را جذب کند، برای همیشه او را از دست داده است. در مطالعه دیگری نیز نشان داده شد که 50 میلی ثانیه در اولین برداشت مخاطب از سایت شکل می گیرد. بنابراین طراحان وب سایت تنها 50 ثانیه فرصت دارند تا بازدیدکننده را حفظ کنند.
برداشت اول مخاطبان از سایت به عوامل زیادی بستگی دارد که از جمله می توان به ساختار سایت، رنگ صفحات، تقارن متن و زمینه، میزان متن و محتوای صفحه، فونت و ... اشاره کرد. تصاویری هم که در سایت استفاده می شود، گویای مطالب زیادی است و می تواند در جذب مخاطب ایفای نقش کند.
فرم نظرخواهی از کاربران در مورد طراحی سایت در 17 میلی ثانیه
به تازگی شرکت گوگل در پژوهش های خود 50 میلی ثانیه را به عنوان زمان برداشت اول بازدیدکنندگان به تایید رسانده است. اما در مواردی نیز 17میلی ثانیه با توجه به برخی از عوامل طراحی سایت ثبت شده است. یافته های کلیدی که نتیجه مطالعه روی وب سایت هایی با پیچیدگی بصری محدود است، نشان می دهد وب سایت هایی که طراحی ساده تری دارند، برای بازدیدکنندگان جذاب تر هستند.
به عنوان مثال بازدیدکنندگان به ایده های ثابتی که قابل فهم باشند، علاقه بیشتری نشان می دهند. این در حالی است که برخی از طراحان تصور می کنند با نوآوری های پیچیده می توان وب سایتی جذاب را ایجاد کنند.
مطالعه برای شناسایی عناصر کلیدی در طراحی سایت
2،6 ثانیه طول می کشد تا چشم کاربران به صفحه ای از سایت که در مقابلشان باز شده است، عادت کند و برداشت اول آنها را تحت تاثیر قرار دهد. محققان حرکات چشم تعدادی از دانش آموزان را در حال باز کردن سایت بررسی کرده اند و سپس با تجزیه و تحلیل داده ها، توانسته اند مدت زمانی را که دانش آموزان روی بخش خاصی از صفحه مثلاً منو، لوگو، تصاویر، آیکون های رسانه های اجتماعی و ... را تخمین بزنند. آنها به این نتیجه رسیده اند که برداشت اول، تعیین کننده مدت حضور در یک صفحه است.
بخش هایی از وب سایت که بیشتر مورد توجه بینندگان قرار می گیرد، به شرح زیر بود:
1- لوگوی شرکت: کاربران در حدود 6،48 ثانیه روی لوگوی شرکت متمرکز می شدند.
2- منوی ناوبری اصلی: به طور متوسط 6،44 ثانیه کاربران زمان خود را صرف مشاهده منوی سایت می کردند.
3- جعبه جستجو: که در آن کاربران تنها بیش از 6 ثانیه متمرکز می شوند.
4- تصویر اصلی سایت، که در آن چشم کاربران به طور متوسط 5.94 ثانیه روی آن ثابت می ماند.
5- مطالب نوشته شده در سایت، که در آن کاربران حدود 5.59 ثانیه زمان صرف می کنند.
6- قسمت پایین یک وب سایت: کاربران حدود 5.25 ثانیه در آن متمرکز می شوند.
نتیجه: برداشت اولیه خوب منجر به بازدید طولانی مدت می شود. بنابراین مطمئن شوید که 6 عنصر ذکر شده در بالا می تواند در مدت زمان مشخص شده، کاربران را جذوب خود کند.
94٪ برداشت اول مربوط به طراحی
محققان بریتانیایی با تجزیه و تحلیل وب سایت به این نتیجه رسیده اند که طراحی و اطلاعات محتوا می تواند اعتماد بازدیدکنندگان را جذب کند. طبق مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که نگاه و احساس دو عنصر اصلی در ثابت ماندن بازدیدکننده در سایت است. در 94 مورد طراحی عواملی از قبیل استفاده از رنگ های خاص، استفاده از آگهی ها، متن های بیش از حد طولانی، فونت های نامشخص، امکان محدود سایت و ... می تواند عامل فرار بازدیدکننده ها باشد.
زمانی که سایت به این شکل طراحی شده باشد، محتوا تنها 6 درصد بازخورد خواهد داشت. به نظر می رسد عناصر بصری به عنوان مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در برداشت اول بازدیدکنندگان از سایت هستند.
اگر در زمان طراحی سایت، رابطه ضعیفی میان عناصر بصری و صفحات سایت باشد، بی اعتمادی را در بازدیدکننده ایجاد می کند. اگر شرکت از عناصری استفاده کند که برای مخاطب جذابیتی نداشته باشند، کل وب سایت زیر سوال می رود و هیچ یک از صفحات مورد پسند قرار نمی گیرد.
نتایج مشابهی در یک پرژهش که توسط کارشناسان دانشگاه استنفورد صورت گرفته بود، نشان داد که در بسیاری از مواقع برداشت مخاطبان از سایت با آنچه طراحان سایت تصور می کردند، متفاوت است.
داده های این پژوهش می گوید که مخاطبان در ابتدا به جنبه ها و عناصر سایت توجه می کنند. در واقع عناصر بصری ابتدا بیشتر از محتوا به چشم می آید. به عنوان مثال نزدیک به نیمی از مخاطبان (تقریبا 46،1 درصد) در هنگام ورود به سایت به مواردی از جمله طرح، تایپوگرافی، اندازه فونت ها و رنگ نوشته ها و زمینه توجه دارند.
نتیجه: هر چه طراحی به شکل کاربرپسندتر انجام شود، اعتماد مخاطبان بهتر جلب می شود. طراحی ضعیف موجب ایجاد حس بی اعتمادی در مخاطب می شود که در نهایت صفحه را ترک می کنند.
برداشت اول در الگوهای درایو
مطالعاتی که روی سایت های گردشگری صورت گرفته، نشان داده است که عناصر مرتبط با الگوهای کاربرپسند بیشترین نقش را در برداشت اول دارد. این پژوهش نشان داد که عناصر بصری جذاب متحرک به عنوان ابزاری مهم برای نگهداشتن طولانی مدت مخاطب در سایت است که موجب می شود بازدیدکننده را از یک مشتری بالقوه به خریداران بالفعل تبدیل کند.
همه این گفته ها به ما می گوید که مخاطبان قصد تلف کردن وقت خود را ندارند. بنابراین با گذاشتن تصاویر الهام بخش و عناصر بصری دیگر می توان به آنها اطمینان داد که زمان آنها به هدر نمی رود.
نتیجه: اگر وب سایت شما در زمینه گردشگری فعالیت دارد، سعی کنید با عکس و تصاویر متمایز مخاطبان را جذب کنید.
درخواست تجدیدنظر هویت بصری سایت
تجدید نظر در عناصر بصری وب سایت می تواند به فهم و درک بهتر کاربر از محتویات سایت کمک کند. مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته، نشان داده است که تجدیدنظر می تواند به رضایت کابران از سایت کمک کند. براساس نظرات کاربران تغییراتی روی سایت انجام شد که نتایج آن مثبت و رضایت بخش بود.
نتیجه: سرمایه گذاری برای طراحی سایت باید بیشتر مربوط به عناصری باشد که قابلیت جذب کاربران را داشته باشد. در غیر اینصورت سرمایه گذاری برای طراحی سایت کاری بیهوده است.
تاثیر برداشت اول برای سالها
یک تحقیق توسط 2 اقتصاددان به نام های استاو و ولز هوانگ در فصلنامه علوم اداری در سال 1995 منتشر شد. آنها بازیکنان حرفه ای را بیش از 5 سال مورد بررسی قرار دادند. براساس این تحقیق مشخص شد آنهایی که توانستند در ابتدای امر بهترین بازی ها را از خود نشان دهند، تا مدتها مورد حمایت تماشاچیان بودند. سپس این دو پژوهشگر نتایج خود را به حوزه اقتصاد و تجارت نیز وارد کردند و به این نتیجه رسیدند که موفقیت در ابتدای راه می تواند فرصت های بیشتری را در اختیار افراد قرار دهد.
نتیجه: اگر اولین برداشت کاربران از سایت شما منفی باشد، ممکن است باعث شود تا کاربران سالهای سال نسبت به سایت شما دید بدبینانه داشته باشند.