آنچه در این مقاله میخوانید

    پنالتی گوگل چیست؟

    پنالتی گوگل چیست؟

    گوگل؛ یک پلیس اینترنتی

    موتور جست‌وجوی گوگل مانند یک پلیس خبره در اینترنت رفتار سایت‌ها را رصد می‌کند و هیچ چیزی از چشمان تیزبین او پنهان نخواهد ماند. اگر به‌طور ناگهانی رتبه‌ی سایت شما با افت زیادی روبه‌‌رو شد، مطمئن باشید که خطایی از شما سر زده و گوگل شما را جریمه کرده است. شاید بتوان از راه‌های غیرمجاز و میان‌بر رتبه‌ی سایت را در گوگل ارتقا داد؛ ولی، نباید فکر کنید که گوگل از خطای شما غافل می‌ماند یا آن را نادیده می‌گیرد. در این مقاله به شما می‌گوییم که پنالتی گوگل چیست و چطور کاربران را از انجام هرگونه عملیات غیرمجاز منع می‌کند.


    برای اینکه با فاکتورهای رتبه بندی گوگل آشنا بشید رو لینک کلیک کنید.

    جریمه‌های سنگین گوگلی

    در سال 2014 گوگل اعلام کرد که ماهیانه بیش از 400000 عملیات اسپم در سایت‌ها پیدا کرده و این رقم تنها کسری از تعداد کل این نوع تخلفات در اینترنت بوده است. منظور از اسپم، هرگونه عملیات غیرمجاز در سایت برای افزایش رتبه‌ی سایت در گوگل است؛ عملیاتی نظیر تولید محتوای بی‌ارزشِ زیاد یا ایجاد لینک‌های نامعتبر. به این نوع سئوی سایت، سئوی کلاه سیاه گفته می‌شود و اگر گوگل با کمک الگوریتم‌هایی نظیر پنگوئن یا پاندا این تخلفات را شناسایی کند، شما مشمول جریمه‌ یا پنالتی گوگل خواهید شد. رایج‌ترین جریمه‌ای هم که گوگل برایتان در نظر می‌گیرد، افت ناگهانی رتبه‌ی سایت شماست که در نتیجه‌ی آن ترافیک سایت نیز به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

    آیا پنالتی گوگل همان الگوریتم جریمه گوگل است؟

    برای پاسخ به این سؤال باید کمی موشکافانه‌تر پنالتی گوگل را بررسی کنیم. در واقع جریمه گوگل به دو روش اتفاق می‌افتد؛ جریمه‌ی دستی یا جریمه‌ی الگوریتمی. در جریمه‌ گوگل از نوعِ دستی، کارمندان گوگل، متوجه خطای سایت شما می‌شوند و معمولا این اتفاق زمانی‌ می‌افتد که سایتتان شرایط استفاده از گوگل را نقض کند؛ مثلا نشر ویروس، ریدایرکت یا خرید لینک. وقتی که شما یک پنالتی گوگلِ دستی دریافت می‌کنید باید به گوگل درخواست دهید که سایتتان را مجددا ری‌ایندکس کند تا دوباره به لیست نتایج گوگل بازگردید. در مقابلِ روش دستی، جریمه الگوریتم گوگل وجود دارد که به‌صورت خودکار و بدون مداخله‌ی فردی انجام می‌شود. این نوع جریمه توسط الگوریتم‌های طراحی شده‌ی گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها اجرا می‌شود و معمولا لینک‌های نامعتبر و محتواهای ضعیف یا نامرتبط را هدف می‌گیرد. این نوع پنالتی گوگل برخلاف جریمه‌ی دستی، شما را از لیست گوگل حذف نمی‌کند، بلکه رتبه‌ی شما را کاهش خواهد داد.

    انواع کارت زردهای گوگل

    شما ممکن است از روی خطای عمدی یا غیرعمدی مشمول پنالتی‌ گوگل شوید. 5 نوع رایج از پنالتی گوگل وجود دارد که عبارتند از:

    1. جریمه برای لینک‌های غیرطبیعی: لینک‌های ورودی یا خروجی از سایت شما که مصنوعی یا فریبنده به‌نظر می‌رسند و الگوریتم پنگوئن آن‌ها را شناسایی می‌کند؛.
    2. جریمه‌ برای هرزنامه‌های تولید شده توسط کاربر: اگر کاربران سایت شما اسپمر باشند، سایتتان مشمول این جریمه خواهد شد؛ حتی اگر شما هیچ نقشی در تولید این اسپم‌ها نداشته باشید.
    3. جریمه برای سایت هک شده: اگر یک سایت هک شود؛ به این معناست که سایت ایراداتی دارد که می‌تواند آن را تهدید کند و گوگل انتظار دارد که سایت، اصطلاحا، از هر نوع آسیب‌پذیری تمیز باشد. نکته‌ی جالب این است که گاهی شما حتی «سایت هک شده» هم نیستید؛ ولی گوگل شما را به‌عنوان سایت «اسپم خالص» برچسب‌گذاری و جریمه می‌کند.
    4. جریمه برای کلوکینگ یا هرگونه ریدایرکت فریبنده: کلوکینگ به محتوایی گفته می‌شود که برای ربات‌های گوگل و بازدیدکنندگان سایت به دو شکل متفاوت نشان داده می‌شود. ریدایرکت فریبنده نیز صفحات ایندکس شده‌ای هستند که محتوایشان با هدف بازدیدکنندگان از سرچ، هیچ ارتباطی ندارد. گوگل به این دو نوع محتوا واکنش نشان خواهد داد.
    5. جریمه برای محتوای بی‌ارزش: اگر محتوای شما ضعیف، تکراری، کپی شده یا غیرمرتبط باشد، گوگل آن را بی‌ارزش دانسته و سایت شما را بابت آن جریمه می‌کند.

    الگوریتم‌های خبرچین

    الگوریتم‌های پاندا، پنگوئن و مرغ‌ مگس‌خوار، الگوریتم‌های گوگل پنالتی هستند و می‌توانند سایت‌هایی که شامل محتوای ضعیف یا تکراری، کلمات کلیدی کپی شده، زمان بازگذاری آهسته یا کمبود لینک ورودی هستند را شناسایی و جریمه کنند.

    جریمه گوگل

    آغاز ‌کار پلیس امنیت گوگل

    گوگل در تاریخ 10 می 2012 به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن را ارائه کرد و تا قبل از آن همه فکر می‌کردند که لینک‌های کم‌کیفیت تاثیر منفی روی سایت‌ها نخواهند گذاشت؛ در صورتی که این تفکر کاملا غلط بود. در حقیقیت گوگل از خیلی قبل‌تر، سیاست مجازات مبتنی بر پیوند را اجرا کرده بود؛ ولی کمتر کسی از آن خبر داشت. در حقیقت آن زمان‌ها نیز گوگل بک‌لینک‌های بی‌کیفیت سایت‌ها را شناسایی کرده و صاحبانشان را جریمه‌ می‌کرد. به این بک‌لینک‌ها، لینک اسپم گفته می‌شود و تاثیر مخرب زیادی روی سئوی سایت‌ها دارند. از مهم‌ترین سایت‌هایی که به‌علت داشتن لینک اسپم مشمول جریمه شدند، سایت‌های Rap Genius، BBC، Interflora، Overstock و Wasویدئوington Post بودند که در طی سال‌های 2011 تا 2013 جریمه‌های 10 روزه تا سه ماهه را تحمل کردند.

    خطاهایی که گوگل را عصبانی می‌کند

    پنالتی شدن سایت توسط گوگل دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد و واقعا کسی نمی‌تواند با قطعیت بگوید که جریمه‌ای از گوگل دریافت نخواهد کرد. پنالتی گوگل برای هر کدام از این فعالیت‌ها، معمولا سی روزه است؛ ولی در برخی جرائم شدیدتر مثل کلوکینگ یا لینک‌ جعلی، ممکن است این جریمه تا زمان رفع کامل مشکل هم ادامه پیدا کند. در ادامه شش نمونه از رایج‌ترین کارهایی که باعث فعال شدن پنالتی گوگل می‌شود را با هم بررسی می‌کنیم:

    1. محتوای تکراری: یکی از نکاتی که گوگل بسیار به آن اهمیت می‌دهد، اصالت سایت است؛ به همین علت سایت‌هایی با محتویات تکراری را جریمه می‌کند. در سایت‌هایی مثل فروشگاه‌ها بسیار این موضوع مشاهده می‌شود که توضیحات، جداول و تصاویر تکراری هستند. باید بدانید که کپی از سایت‌هایی نظیر آمازون یا ای بی تاثیری روی این سایت‌های قدرتمند نخواهد گذاشت؛ چون گوگل می‌داند کسی که محتوا را کپی کرده شما هستید نه آن‌ها. حتی استفاده از لینک‌های تکراری هم می‌تواند باعث پنالتی شدن سایت توسط گوگل شود و بهتر است از لینک‌های جدید استفاده کنید.
    2. سرعت لود کم: حتما بارها شما هم بارها با سایت‌های کند روبه‌رو شده‌اید. این سایت‌ها معمولا مشمول پنالتی گوگل می‌شوند؛ چون گوگل فاکتور سرعت را به‌طور جدی در سایت‌ها بررسی می‌کند. استفاده از محتواهای حجیم نظیر ویدئو در سایت یا قرار دادن سایت روی چند سرور در مناطق مختلف می‌تواند باعث کندی سرعت بارگزاری صفحات سایت شود.
    3. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی: اینکه کلمات کلیدی مهم را بتوانید شناسایی کنید، الزاما رمز موفقیت سایت شما نخواهد بود؛ بلکه شما باید این کلمات را به‌اندازه و بهینه استفاده کنید. پلاگین‌های مختلفی وجود دارند که به شما می‌گویند از هر کلمه‌ی کلیدی چقدر باید استفاده کنید. به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی باعث می‌شود گوگل به محتوای سایت شما مشکوک شده و سایتتان را جریمه کند.
    4. خرید لینک: گوگل ارزش زیادی برای سایت‌هایی قائل است که به‌عنوان رفرنس در سایت‌های دیگر قرار داده می‌شوند و‌‌ رتبه‌ی خوبی به‌ آن‌ها می‌‌دهد؛ اما، این مسئله نباید باعث شود که فکر کنید به هر قیمتی باید لینک ورودی برای سایتتان بسازید. خرید لینک از سایت‌های دیگر مثل سایت‌های میرُر، یک عمل غیرقانونی است که اگر گوگل متوجه آن شود، باعث پنالتی شدن سایت توسط گوگل می‌شود.
    5. تبلیغات کنترل نشده: وجود تبلیغات در سایت‌ها، یک منبع مهم برای درآمدزایی محسوب می‌شود؛ ولی این مسئله زمانی مشکل‌ساز خواهد بود که تعداد این تبلیغات بیش از حد زیاد شود و تجربه‌ی کاربر را خراب کند. گوگل تا زمانی‌که این تبلیغات تاثیری روی خوانایی سایت نداشته باشند، با آن‌ها کاری ندارد؛ ولی اگر تعدادشان به‌حدی زیاد شود که کاربران را سردرگم یا کلافه کند، سایت را جریمه خواهد کرد.
    6. صفحات ارور: یکی از دلایل اصلی که باعث پنالتی شدن سایت توسط گوگل می‌شود، وجود تعداد زیادی لینک در سایت، به صفحات خطا مثل ارور 404 است. شما باید مراقب باشید که کاربران را از طریق لینک‌ها به صفحات درستی هدایت کنید و با خطاهای مکرر بازدیدکنندگانتان را از دست ندهید. از آنجا که این صفحات خطا گشت‌و‌گذار در سایت شما را با اختلال روبه‌رو می‌کنند، توسط گوگل مشمول جریمه خواهید شد.

    رفع جریمه گوگل

    راهنمای کامل رفع جریمه های گوگل

    راهنمای کامل رفع جریمه‌ های گوگل چیزی است که هر سئوکاری به‌دنبال آن می‌گردد. پنالتی گوگل اگرچه مسئله‌ی جدیدی نیست؛ ولی کماکان یک چالش مهم برای سئوی سایت محسوب می‌شود. مواجهه با پنالتی گوگل و از دست دادن یک شبه‌ی ترافیک سایت اتفاق وحشتناکی است که در صورت بروز، باید بتوانید با آن برخورد مناسبی انجام دهید. برخی رویدادهایی که نشان می‌دهد سایت شما توسط گوگل جریمه شده است؛ عبارتند از:

    • رتبه‌ی صفحه‌ی صفر؛
    • افت ترافیک در صفحات تکی؛
    • افت ترافیک روی کلمه کلیدی خاص؛
    • افت ترافیک ورودی؛
    • دی‌ایندکس شدن تعداد زیادی از صفحات؛
    • ‌دی‌ایندکس شدن کل سایت.

    این نکته را نیز در نظر بگیرید که اگر دچار افت ترافیک شدید، الزاما به‌علت جریمه‌ی گوگل نیست. دلایل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند باعث کاهش ترافیک ورودی سایت شما شود؛ مثلا مشکلات سرور یا ربات خزنده. این راهنمای کامل رفع جریمه های گوگل، به‌صورت قدم‌به‌قدم، به شما کمک می‌کند تا بتوانید پنالتی گوگل را از برطرف کنید.

    گام اول - شناسایی نوع جریمه: دستی یا الگوریتمی

    اولین چالش شما این است که بفهمید مشمول کدام دسته از جریمه‌های گوگل شده‌اید؛ چون راه‌حل هر کدام از آن‌ها متفاوت است. برای جریمه‌های دستی گوگل، تشخیص جریمه کار سختی نیست؛ زیرا عموما کاربر در بخش پیام‌های داشبورد گوگل کنسول، پیغامی مبنی بر جریمه‌ شدن دریافت می‌کند.

    گرچه تشخیص جریمه دستی گوگل سخت نیست، برای جریمه‌های الگوریتمی کار کمی دشوارتر می‌شود؛ چون پیغامی در کار نیست. شما باید با تحقیق و بررسی سایت بتوانید جریمه شدن خود را بفهمید. دو برنامه‌ی گوگل آنالیتیکس برای ترافیک ورودی سایت و سرچ کنسول برای ایندکس‌گذاری سایت، می‌توانند در کشف پنالتی گوگل به شما کمک کنند.

    گام دوم: شناسایی جریمه

    در این مرحله شما باید بفهمید که چرا گوگل شما را جریمه کرده است. معمولا این کار چندان سخت نیست و می‌توانید با بررسی جریمه‌های رایجی مثل جریمه‌های زیر شروع کنید:

    • لینک‌های غیرطبیعی: باید مطمئن باشید که بک‌لینک‌های سایت شما همگی از سایت‌های معتبر آمده‌اند و هیچ ابهامی برای گوگل ندارند.
    • محتوای تکراری: درصد زیادی از جریمه‌های گوگل مربوط به محتواهای ضعیف یا تکراریست که در بیشتر مواقع با کاهش ترافیک سایت خودشان را نشان می‌دهند؛ پس مطمئن شوید که چنین محتواهایی ندارید.
    • اسپم سایت: اسپم‌های مختلف را گوگل به‌راحتی می‌تواند تشخیص دهد، پس اگر از هر نوع اسپمی در سایت استفاده کرده‌اید، احتمالا همان دلیل جریمه‌ شدنتان است.

    گام سوم: شناسایی و رفع مشکلات مربوطه

    در این بخش شما باید هر چیز مشکل‌سازی را برطرف کنید؛ مثلا اگر به‌دلیل وجود لینک‌های غیرطبیعی جریمه شده‌اید، باید تعداد بک‌لینک‌های خود را کاهش دهید و در سایت‌های ضعیف لینک نگذارید یا برای مشکل محتواهای ضعیف بهتر است آن‌ها را پاک کنید یا اینکه مجددا بنویسید.

    گام چهارم: برای پنالتی گوگل دستی، درخواست تجدیدنظر کنید

    اگر به‌واسطه‌ی جریمه‌ی دستی، سایتتان ضربه خورده می‌توانید درخواست تجدیدنظر یا بازبینی دهید و این بدان معنی است که شما معتقدید که اقدامات لازم را انجام داده‌اید و مجددا چنین مشکلی پیش نخواهد آمد. شما می‌توانید این درخواست را از طریق سرچ کنسول گوگل بفرستید و اگر همه‌چیز درست باشد، درخواستتان پذیرفته شده و جریمه‌ی شما در اسرع وقت حذف می‌شود.

    گام پنجم: دیگر جریمه نشوید

    شاید این قسمت خیلی اهمیت داشته باشد: اجازه ندهید سایتتان مجددا جریمه شود. بهترین کارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از وقوع مجدد پنالتی گوگل انجام دهید، فعالیت‌های زیر هستند:

    • انجام حسابرسی‌های منظم برای بررسی لینک‌ها، محتواها، اسپم و محتوای پیام‌های سرچ کنسول؛
    • به‌روز نگه داشتن اطلاعات در حوزه‌ی سئو و اخبار آن؛
    • عدم استفاده از راه‌های میانبر برای سئوی سایت؛ مثل خرید بک‌لینک.

    پنالتی گوگل

    تاثیر پنالتی گوگل روی سایت

    پنالتی گوگل عموما باعث کاهش شدید ترافیک سایت‌ها تا حدود 80 الی 90 درصد می‌شود. این مسئله می‌تواند در بلندمدت نیز روی سایت تاثیر داشته باشد؛ چون ممکن است رقبای سایت فرصت پیدا کنند تا مشتریان سایت را به سمت خود جلب کنند. مثلا سایت Expedia بعد از اینکه توسط گوگل جریمه شد، حدود 4.5 درصد سهام خود را از دست داد. در واقع می‌توان گفت جریمه‌ی گوگل می‌تواند با کاهش ترافیک ارگانیک سایت، به اعتبار سایت لطمه بزند و به‌شکل قابل توجهی درآمد آن را کاهش دهد.

    سخن پایانی

    در طول دو دهه‌ی اخیر گوگل تعداد زیادی سایت را به‌علت اشتباهاتشان جریمه کرده است. این خطاها از غیرعمدی گرفته تا نادیده‌ گرفتن دستورالعمل‌های گوگل، همگی مشمول جریمه بودند و اتفاقات ناخوشایندی را برای سایت‌ها رقم زدند. «فوربس» به‌عنوان یکی از اولین سایت‌هایی بود که به‌علت فروش بک‌لینک توسط گوگل جریمه شده و بعد از آن مجبور شد تمامی لینک‌های فروخته شده را حذف کند. جریمه‌های گوگل شکل و سایز مشخصی ندارند و نمی‌توان یک تعریف کلی برای نشانه‌های آن ارائه کرد. برای اینکه از دست پنالتی گوگل در امان باشید، بهتر است از زمان ایجاد سایت به‌جای فریب دادن گوگل، تلاش کنید تا محتوایی باکیفیت و یونیک تهیه کرده و از راه‌های قانونی برای خودتان لینک‌سازی کنید تا رتبه‌ی سایتتان را همیشه بالا نگه دارید.

    منبع

    www.searchenginejournal.com/the-complete-list-of-google-penalties-and-how-to-recover/201510

    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره