آنچه در این مقاله میخوانید

    همه چیز درباره طراحی سایت با هوش مصنوعی

    همه چیز درباره طراحی سایت با هوش مصنوعی

    در دنیایی که روز به روز شاهد دیجیتالی شدن و پیشرفت تکنولوژی در حوزه‌های مختلف هستیم، جای تعجبی نیست که ابزارها و اپلیکیشن‌های مختلف قادر به انجام بسیاری از امور انسانی همچون طراحی سایت یا برنامه نویسی باشند. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یا به اختصار AI به عنوان یکی از ابزارها و دستاوردهای نوین و پرکاربرد تکنولوژیکی عصر حاضر محسوب می‌شود که در زمینه‌های گوناگونی همچون طراحی سایت، تجارت الکترونیک، پزشکی، آموزش، منابع انسانی، بازی‌های رایانه‌ای و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    برای طراحی سایت حرفه ای با مشاوران وبکده در ارتباط باشید.

    طراحی سایت با هوش مصنوعی به عنوان یکی از پرطرفدارترین قابلیت‌های آن به شمار می‌رود که استفاده از آن انجام امور مربوط به طراحی بخش‌های مختلف وب سایت را برای توسعه دهندگان بسیار راحت و آسان می‌سازد. هوش مصنوعی در واقع دستیار هوشمند و ابزار مکمل نیروی انسانی (برنامه نویسان و یا طراحان) در نظر گرفته می‌شود که به تسریع و تسهیل انجام امور مربوط به طراحی و توسعه وب سایت کمک بسیاری می‌کند. در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره طراحی سایت با هوش مصنوعی بدانید را به شما توضیح داده و کاربردهای AI در طراحی وب را نیز به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم. با وبکده همراه باشید.

    هوش مصنوعی چیست؟

    پیش از پرداختن به موضوع طراحی سایت با هوش مصنوعی ابتدا بهتر است با سازوکار و مفهوم کلی AI آشنا شویم. هوش مصنوعی یکی از حوزه‌های اصلی علم کامپیوتر است که نوعی فناوری شبیه سازی شده هوش انسانی است و رایانه‌ها را قادر می‌سازد تا انواع عملکردهای پیشرفته از جمله توانایی دیدن، درک، ترجمه زبان گفتاری و نوشتاری، تجزیه و تحلیل داده‌ها و غیره را انجام دهند. از هوش مصنوعی همچنین برای شناسایی الگوها در داده‌ها، خودکارسازی وظایف و ارائه تجربیات شخصی برای کاربران نیز استفاده می‌شود.

    به بیان دیگر هوش مصنوعی به ساخت رایانه‌ها و ماشین‌هایی می‌پردازد که از قدرت تحلیل و استدلال برخوردار هستند و اموری که معمولا به هوش و یا نیروی انسانی نیاز دارند را به راحتی انجام می‌دهند. هوش مصنوعی دارای حوزه وسیعی است که رشته‌های مختلفی از جمله علوم کامپیوتر، تجزیه و تحلیل داده‌ها و آمار، مهندسی سخت افزار و نرم افزار، زبان شناسی، علوم اعصاب و حتی فلسفه و روانشناسی را شامل می‌شود.

    طراحی سایت با هوش مصنوعی

    استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت

    فناوری هوش مصنوعی علاوه بر حوزه‌های ذکر شده در طراحی وب سایت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای کاربردهای متعددی است. طراحی وب سایت مبتنی بر هوش مصنوعی بر ترکیب هوش مصنوعی در توسعه وب سایت تمرکز دارد. به طور کلی طراحی سایت با هوش مصنوعی شامل استفاده از ابزارهای خودکار جهت ایجاد یک وب ‌سایت است که تجربیات شخصی ‌سازی ‌شده‌ای که توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی هدایت می‌شوند را به کاربران ارائه می‌دهد. بنابراین استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت طراحی دارای کارکردی فراتر از توسعه یک وب سایت جذاب است؛ بلکه تمرکز اصلی AI در این زمینه، درک چگونگی استفاده از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی جهت ارائه تجربه بهینه به کاربران می‌باشد.

    تکنیک‌های طراحی هوش مصنوعی به توسعه دهندگان و طراحان کمک می‌کنند تا یک وب ‌سایت تعاملی و کاربرپسند طراحی نمایند و به طور خودکار خود را بر اساس نیازهای کاربر تنظیم نماید. این نوع تجربه کاربری امروزه به طرز چشمگیری در فضای وب مورد تقاضا است؛ زیرا کاربران جهت برآورده ساختن نیازهای خود در فضای وب به دنبال راه حل‌های سریع و کارآمد هستند. طراحی سایت با هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند تا وب سایتی جذاب و حرفه‌ای راه اندازی کرده و تجربه کاربری عالی و منحصر به فردی را در هنگام بازدید از آن برای کاربران فراهم آورید.

    مزایای طراحی سایت با هوش مصنوعی

    استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت دارای مزایای قابل توجه و بسیاری است که از مهم‌ترین آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • افزایش میزان بهره وری: یک وب سایت مبتنی بر هوش مصنوعی با خودکارسازی امور روزمره و تکراری، میزان کارایی شما به عنوان وب مستر را افزایش می‌دهد. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا زمان خود را صرف انجام امور مهم‌تر کرده وب سایتی حرفه‌ای و کاربرپسند طراحی نمایید.
    • شخصی سازی هوشمند: الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند تجربیات شخصی سازی شده‌تری را به کاربران ارائه دهند. این هوشمندسازی به شما کمک می‌کند تا توجه طیف گسترده‌تری از کاربران را به وب سایت خود جلب کرده و ارتباط قوی‌تری با آنها برقرار نمایید.
    • بهبود ارائه خدمات به مشتریان: وب سایت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی با ارائه راه حل‌های خودکار و متناسب با نیازهای هر کاربر به بهبود ارائه خدمات مشتریان کمک بسیاری می‌کنند که این امر منجر به ایجاد تجربه کاربری بهتر برای بازدیدکنندگان خواهد شد.
    • خودکارسازی انجام امور: طراحی وب سایت هوش مصنوعی به خودکارسازی فرآیندهای پیچیده مانند تقسیم بندی مشتریان، بازاریابی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و غیره کمک می‌کند که این امر تاثیر بسزایی بر استفاده بهینه از زمان و انرژی تیم شما خواهد داشت.
    • افزایش درآمد: طراحی وب سایت با هوش مصنوعی به دلیل بهبود تجربه کاربری و کمک به راه اندازی یک وب سایت حرفه‌ای و تعاملی به افزایش نرخ تبدیل و در نهایت افزایش میزان درآمد کسب و کار شما کمک بسیاری می‌کند.

    بنابراین طراحی سایت با هوش مصنوعی پتانسیل بالایی جهت تغییر نحوه تعامل کسب و کارها با مشتریان داشته و از همه مهم‌تر آنکه انجام امور مربوط به راه اندازی بخش‌های مختلف سایت را نیز برای شما ساده‌تر می‌سازد.

    هوش مصنوعی در طراحی سایت

    کاربردهای AI در طراحی وب

    هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف راه اندازی یک وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب تسهیل و تسریع انجام امور می‌شود. برخی از مهم‌ترین کاربردهای AI در طراحی وب شامل موارد زیر است:

    کمک به کدنویسی

    برنامه نویسان با استفاده از برنامه‌های کدنویسی هوش مصنوعی همچون GitHub Copilet می‌توانند بدون نیاز به تایپ بیشتر، کدهای بیشتری بنویسند. بدین ترتیب دیگر نیازی نیست زمان خود را صرف کدنویسی‌های ساده و ابتدایی کنید و با خیال آسوده می‌توانید انجام این کار را به فناوری هوش مصنوعی بسپارید.

    هوش طراحی مصنوعی (ADI)

    ADI قادر به طراحی و راه اندازی وب ‌سایت‌های تجارت الکترونیک کامل و کاربردی است که تمامی فاکتورهای موردنیاز از طراحی زیبا و جذابیت بصری سایت گرفته تا ساختار و محتواهای آن را پوشش می‌دهد. یک ADI با پرسیدن چندین پرسش ساده از کاربران و استفاده از انبوه داده‌هایی که روی آن آموزش دیده است، به راحتی می‌تواند سایتی را طراحی کند که متناسب با هدف و سلیقه هر کاربر باشد.

    طراحی چت ربات‌های هوشمند

    استفاده از یک چت ربات مجهز به هوش مصنوعی به کاربران کمک می‌کند تا خیلی سریع اطلاعات مورد نیاز خود را بدون نیاز به جستجوی دستی پیدا کنند. یعنی کاربران می‌توانند یک سوال را با زبان بومی خود در چت بات موردنظر تایپ کرده و بلافاصله پاسخ و لینک‌های مربوطه را دریافت کنند. این ربات از اطلاعات موجود در سایت و آموزش‌هایی که قبلا دیده است در جهت پاسخگویی به سوالات کاربران استفاده می‌کند. همان صفحات چت کوچکی که پس از ورود به برخی از وب سایت‌ها در گوشه صفحه به طور خودکار باز می‌شوند و حاوی جملاتی همچون «چطور می‌توانم کمکتان کنم؟» هستند، چت ربات‌های هوشمند محسوب می‌شوند که به منظور شخصی سازی تجربه هر کاربر، بهبود ارائه خدمات و افزایش مدت زمان حضور کاربر در سایت نمایش داده می‌شوند.

    برقراری تعاملات مبتنی بر صدا (ویس)

    شاید اسکرول صفحات مختلف و خواندن اطلاعات نوشتاری موجود در آنها برای برخی از کاربران، خسته کننده باشد. از این رو بسیاری از افراد برای یافتن پاسخ پرسش‌های خود، برقراری ارتباط صوتی را ترجیح می‌دهند. ربات‌های هوش مصنوعی به راحتی این قابلیت (جستجوی صوتی) را در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ یعنی شما یک سوال را مطرح می‌کنید و هوش مصنوعی بهینه شده از طریق صدا، اطلاعات صحیح و موردنظر را مشخص کرده و آنها را به صورت صوتی برای شما بازگو می‌کند. درست مانند چت ربات‌های هوشمند، جستجوهای مبتنی بر صدا نیز یک روش سریع و آسان جهت یافتن اطلاعات را ارائه می‌کنند.

    سیری (Siri) دستیار مجازی اپل نمونه بارز این کاربرد هوش مصنوعی است که قادر به جمع آوری اطلاعات و انجام امور از طریق دستورات گفتاری است. این دستگاه در کنار چندین دستگاه دیگر کار می‌کند و می‌تواند در فواصل طولانی با آنها ارتباط برقرار نماید. مهم‌ترین وظایفی که دستیار گوگل انجام می‌دهد شامل:

    • ارسال متن
    • بازیابی اطلاعات از اینترنت
    • استفاده از ویژگی‌های تلفن هوشمند مانند یادآوری، زنگ هشدار و تایمر
    • جستجو و پخش موسیقی
    • ترجمه متن از یک زبان به زبانی دیگر

    کاربردهای AI در طراحی وب

    تسهیل بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

    بهینه‌ سازی موتورهای جستجو فرآیند نسبتا دشواری است که به تحقیق گسترده در مورد کلمات کلیدی، عبارت‌ها و موضوعات محتوا نیاز دارد. هوش مصنوعی SEO می‌تواند تمام این اطلاعات را برای شما جمع آوری کند. به عنوان مثال عناوین و موضوعاتی که دارای میزان جستجوی بالایی هستند را برای شما پیدا می‌کند تا در مورد آنها محتوا تولید کنید و تمام کلمات کلیدی مورد نیاز جهت کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجو را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد.

    برخی از هوش‌های مصنوعی SEO حتی می‌توانند تکه‌هایی از متن را برای شما بنویسند و مقدمه‌هایی با تراکم کلمات کلیدی عالی ایجاد نمایند تا وب ‌سایت شما مورد پسند و تایید ربات‌های جستجوی گوگل قرار گیرد.

    شخصی سازی محتوای پویا

    کسب ‌وکارها باید با پایگاه مشتریان خود در تماس باشند تا آنها را جهت کسب اطلاعات بیشتر، مجددا به وب سایت خود بازگردانند. اما ارسال پیام‌ها و ایمیل‌های یکسان موجب جلب توجه تمامی کاربران نخواهد بود. به طور کلی مشتریان به پیام‌هایی علاقه دارن که به صورت اختصاصی برای آنها ارسال شده باشد؛ زیرا دریافت چنین پیام‌هایی نشان می‌دهد که یک برند به مشتریان خود اهمیت می‌دهد و دقیقا می‌داند که آنها به چه چیزهایی احتیاج دارند.

    با استفاده از امکان شخصی ‌سازی محتوای پویا که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود، به راحتی می‌توانید برای صدها هزار مشتری فردی، تجربیات شخصی ‌سازی ‌شده ایجاد کنید. هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های منابع مختلف تشخیص می‌دهد که مصرف ‌کننده در کدام نقطه از سفر مشتری قرار دارد. این فناوری همچنین در مورد رفتار کاربران اطلاعات کسب کرده و با تولید و ارسال محتوایی که مستقیما با آنها صحبت می‌کند، استراتژی‌های بازاریابی ایجاد خواهد کرد.

    انجام تست میزان آسیب پذیری وب سایت

    طراحی و اجرای تست‌های کد وب سایت یک فرآیند عملی و تخصصی است. برنامه نویسان باید نتایج را رصد کنند، تست‌ها را تغییر دهند، موارد نمایش داده شده در تست را بررسی کرده و هر مرتبه که یک تست اجرا می شود، تغییرات بیشتری را در وب سایت اعمال نمایند. هوش مصنوعی به سادگی می‌تواند این فرآیند را با حفظ خودکار تست‌های ساده، بسیار سریع‌تر و کارآمدتر انجام دهد.

    همانطور که خواندید، استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت به تسریع روند انجام امور کمک بسیاری می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا زمان و انرژی خود را به مسائل مهم‌تری اختصاص دهید.

    استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت

    دلایل بکارگیری هوش مصنوعی در طراحی سایت

    تا این بخش از مقاله با مفهوم AI و مزایای طراحی سایت با هوش مصنوعی آشنا شدید. اما شاید دلایل استفاده از این فناوری در راه اندازی سایت، برایتان کمی مبهم باشد. برخی از مهم‌ترین دلایل استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت شامل موارد زیر است:

    • امکان جستجوی سریع‌تر
    • طراحی بهینه و کاربرپسند وب سایت
    • برقراری تعامل بهتر با کاربران
    • شخصی سازی تجربه کاربران
    • بهبود تجربه خرید مشتریان
    • تدوین موثر استراتژی بازاریابی و محتوایی
    • کمک به بازاریابی موثر و افزایش فروش وب سایت‌های فروشگاهی
    • کارایی بهتر وب سایت
    • تهسیل انجام امور پیچیده همچون کدنویسی

    نکات مهم طراحی سایت با هوش مصنوعی

    پس از آنکه وب سایت خود را با استفاده از هوش مصنوعی طراحی کردید باید بخش‌های مختلف آن را به منظور عملکرد بهینه و کسب رتبه مطلوب به دقت مورد بررسی قرار دهید. نکات مهمی که پس از طراحی سایت با هوش مصنوعی باید به آنها توجه داشته باشید شامل:

    • اطمینان حاصل کنید که کار با وب سایت شما ساده است: هرچه کاربران، راحت‌تر با وب سایت شما تعامل داشته باشند، احتمال افزایش مدت زمان حضور آنها در سایت افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو سعی کنید وب سایت خود را ساده طراحی کنید تا کار با آن برای کاربران دشوار نباشد.
    • از فناوری‌های هوش مصنوعی به طور موثر استفاده کنید: برای طراحی سایت با هوش مصنوعی سعی کنید از این فناوری به طور کارآمد استفاده نمایید؛ یعنی رفتار کاربر را تجزیه و تحلیل کنید تا دریابید که چه ویژگی‌ها و امکاناتی برای آنها مفیدتر است. بدین ترتیب می‌توانید وب سایت خود را بر اساس نیازهای کاربران بهینه سازی کنید.
    • بر عملکرد هوش مصنوعی در سایت خود نظارت کنید: وب سایت مبتنی بر هوش مصنوعی خود را به طور منظم مورد بررسی قرار دهید تا از عملکرد بهینه آن مطمئن شوید. برای انجام این کار می‌توانید از ابزارهای تحلیلی جهت ردیابی نحوه تعامل کاربران با سایت خود و ایجاد تغییرات موردنیاز کمک بگیرید.
    • همواره به روز باشید: وب سایت هوش مصنوعی خود را با آخرین روندها و ویژگی‌های روز طراحی سایت و موتورهای جستجو به روز نگه دارید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا در عرصه رقابت با رقبا به طور حرفه‌ای عمل کرده و از آنها پیشی بگیرید.

    نمونه وب سایت های طراحی شده با هوش مصنوعی

    طراحی سایت با هوش مصنوعی در چندین سال اخیر بسیار رایج شده و وب سایت‌های معروف بسیاری از این فناوری به منظور ارائه تجربه کاربری بهتر به مشتریان و بازدیدکنندگان خود استفاده کرده‌اند که برخی از آنها شامل وب سایت‌های زیر هستند:

    • شرکت تجارت الکترونیک آمازون (Amazon) از هوش مصنوعی در بخش پیشنهاد محصول، ویژگی‌های جستجوی وب سایت و خدمات مشتری استفاده می‌کند.
    • پلتفرم پخش محتوای نتفلیکس (Netflix) از الگوریتم‌های هوش مصنوعی جهت پیشنهاد محتوای شخصی سازی ‌شده بر اساس تاریخچه تماشای کاربران استفاده می‌کند.
    • شرکت گوگل (Google) از فناوری‌های هوش مصنوعی در موتور جستجوی خود و سایر محصولات آنلاین مانند Gmail و Maps استفاده می‌کند.
    • برند اپل (Apple) از هوش مصنوعی جهت ارائه توصیه‌های شخصی، ایجاد رابط‌های کاربری بهتر و بهبود خدمات مشتریان استفاده می‌کند.

    این موارد تنها چند نمونه از بهره گیری هوش مصنوعی در طراحی وب سایت است. فناوری‌های هوش مصنوعی تفاوت قابل توجهی در ظاهر و عملکرد یک وب سایت ایجاد می‌کنند.

    نمونه وب سایت های طراحی شده با هوش مصنوعی

    جمع بندی

    طراحی سایت با هوش مصنوعی رویکردی مهم و نوین در راه اندازی یک وب سایت موفق و کاربرپسند محسوب می‌شود. با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی می‌توانید یک وب سایت متناسب با نیازها و ترجیحات مشتریان خود طراحی کرده و به دنبال آن جایگاه سایت، میزان بهره وری و فروش خود را بهبود بخشید.

    منابع:

    blog.hubspot.com/website/ai-website-design

    www.springboard.com/blog/data-science/ai-web-development

    /divbyte.com/importance-artificial-intelligence-web-development

    مقالات مرتبط
    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره