آنچه در این مقاله میخوانید

    آموزش طراحی فوتر سایت

    آموزش طراحی فوتر سایت

    طراحی فوتر سایت (Footer) یکی از مراحل مهم راه اندازی وب سایت است که از عناصر مهمی تشکیل می‌شود و در پایینی‌ترین بخش هر سایت قرار می‌گیرد. طراحی فوتر سایت از اهمیت بالایی است اما اغلب به دلیل جایگاه قرارگیری آن در سایت مورد بی توجهی واقع می‌شود و طراحان وب، زمان کافی برای طراحی فوتر صرف نمی‌‌کنند. در صورتی که طراحی فوتر وب سایت نقش حائز اهمیتی را در عملکرد بهینه یک سایت و بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگان ایفا می‌کند. با طراحی انواع فوتر سایت می‌توانید اطلاعات مهمی را در اختیار کاربران قرار دهید و آنها را با سیاست‌ کاری، پیشینه سایت، روش‌های برقراری ارتباط با پشتیبانی، خدمات، شبکه‌های اجتماعی و غیره آشنا کنید. کاربران امروزی نیز آشنایی نسبی با کارکرد فوتر دارند و با مشاهده آن متوجه می‌شوند که به انتهای سایت رسیده‌اند و یا برای دسترسی به اطلاعات کلیدی موردنیاز خود باید به این بخش مراجعه نمایند. بنابراین فوتر علی رغم آن که در پایینی‌ترین قسمت سایت قرار دارد، بخش مهمی از هر وب سایت محسوب می‌شود که بر سئو آن نیز تاثیر خواهد داشت. در ادامه این مطلب از وبکده با آموزش طراحی فوتر سایت همراه شما هستیم و همه آنچه که باید درباره طراحی فوتر زیبا برای سایت بدانید را به شما توضیح خواهیم داد.

    فوتر سایت چیست؟

    فوتر وب سایت بخشی از محتوای آن است که در انتهای هر صفحه قرار دارد. فوتر معمولا شامل اطلاعات کلیدی همچون قوانین کپی رایت، خدمات سایت، سیاست حفظ حریم خصوصی، نقشه سایت، لوگو، آدرس و اطلاعات تماس، آیکون و لینک‌ شبکه‌های اجتماعی، آدرس ایمیل، عضویت در خبرنامه، اینماد و غیره است. به طور خلاصه فوتر وب سایت شامل اطلاعاتی است که قابلیت استفاده کلی وب سایت را بهبود می‌بخشد و وجود آن در سایت به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته می‌شود. ممکن است گمان کنید که صرف زمان برای طراحی فوتر سایت اهمیت چندانی ندارد زیرا کاربران به محتوای پایین سایت توجهی نداشته و به سادگی از آن عبور می‌کنند. در صورتی که چنین نیست و بازدیدکنندگان با اسکرول کردن سایت در نهایت به بخش فوتر آن می‌رسند و اطلاعات فنی و حقوقی آن را مشاهده می‌کنند.

    فوتر به یک وب سایت رسمیت و اعتبار می‌بخشد و بازدیدکنندگان با مطالعه اطلاعات درج شده در آن می‌توانند با ارزش‌ها و سیاست کاری وب سایت‌ مربوطه آشنا شوند. طراحی فوتر برای تمامی سایت‌ها به خصوص وب سایت‌های فروشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا کاربران با مراجعه به این بخش می‌توانند از اصالت و اعتبار وب سایت موردنظر اطمینان حاصل کرده و برای انجام خرید به آن اعتماد کنند. بنابراین طراحی فوتر سایت به اندازه طراحی هدر (Header) آن اهمیت دارد و باید برای طراحی آن زمان کافی صرف کنید.

    طراحی فوتر سایت

    اهمیت فوتر سایت

    همانطور که اشاره کردیم، طراحی فوتر سایت موجب بهبود عملکرد کلی آن شده و در صورت طراحی صحیح و اصولی می‌تواند توجه و اعتماد بازدیدکنندگان را جلب نماید. برخی از مهم‌ترین دلایل اهمیت طراحی فوتر برای سایت شامل:

    ایجاد مسیر ناوبری شفاف

    سادگی جستجو در وب سایت یکی از نکات مهم در هنگام طراحی و راه اندازی وب سایت‌ها است که بر تجربه کاربران در هنگام بازدید از آن تاثیر بسیاری دارد. طراحی فوتر یکی از بهترین روش‌های بهبود ناوبری و جستجوی آسان در سایت شناخته می‌شود. فوتر در وب سایت به عنوان «نقشه راه» عمل می‌کند و بدون نیاز به پیمایش مجدد سایت تا هدر، بخش‌های اصلی که در وب سایت وجود دارد را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد. انجام این کار ناوبری و جستجو در وب سایت را برای کاربران بسیار ساده می‌سازد و نرخ خروج زودهنگام یا بانس ریت سایت را نیز کاهش می‌دهد.

    قرار دادن لینک به صفحات دیگر در فوتر کاربران را ترغیب می‌کند تا از بخش‌هایی از وب‌ سایت که سهوا به آنها توجه نکرده‌اند نیز بازدید نمایند. البته در این میان طراحی ساده فوتر سایت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید آن را با قرار دادن اطلاعات زیاد و بیش از اندازه، شلوغ کنید. بنابراین به نوع اطلاعات موجود در فوتر و ترتیب قرارگیری آنها توجه ویژه داشته باشید تا کاربران با مشاهده آنها دچار سردرگمی نشوند.

    اصول طراحی فوتر سایت

    دسترسی به اسناد مهم

    فوتر سایت مکانی عالی جهت ارائه لینک‌ به بخش‌ها و اسناد مهم همچون بیانیه حریم خصوصی، سیاست کاری، سلب مسئولیت‌های قانونی و حقوق کپی رایت است. هرچه بازدیدکنندگان سریع‌تر بتوانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند، احتمال عضویت در سایت، ارائه اطلاعات شخصی و برقراری تعامل با وب سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد؛ زیرا در این صورت کاربران دقیقا می‌دانند که اطلاعات آنها در کجا ذخیره می‌شود و چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی فوتر سایت برای کسب و کارهایی که به جمع آوری اطلاعات کاربران خود احتیاج دارند بسیار مهم و حیاتی است.

    ایجاد فرصت مازاد جهت افزایش نرخ تعامل

    طراحی فوتر سایت همچنین آخرین فرصت برقراری تعامل و انجام اقداماتی همچون عضویت در سایت، دریافت خبرنامه، درخواست مشاوره، مشاهده جدیدترین محصولات و مشاهده پربازدیدترین مقالات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. افزایش نرخ تعاملات این چنینی نیز از طریق طراحی دکمه CTA یا دعوت به عمل محقق خواهد شد. به طور کلی هر اقدامی که می‌خواهید در وب سایت شما انجام شود باید در فوتر سایت برجسته و تقویت گردد؛ هر چه بازدیدکنندگان سایت گزینه CTA را بیشتر مشاهده کنند نسبت به کلیک بر روی آن و انجام اقدام موردنظر همچون ثبت نام ترغیب خواهند شد.

    برجسته ساختن نام برند

    یکی از مهم‌ترین دلایل طراحی سایت برای مشاغل مختلف این است که از طریق وب سایت بتوانند میزان آگاهی از برند (Brand Awareness) خود را افزایش داده و مصرف کنندگان را با لوگو، محصولات و خدمات خود نیز آشنا کنند. درج لوگو در فوتر سایت فرصتی طلایی جهت افزایش آگاهی از برند است؛ زیرا فوتر معمولا آخرین بخشی از سایت است که کاربران آن را مشاهده می‌کنند. با قرار دادن لوگوی خود در فوتر می‌توانید تاثیر نهایی ویژه‌ای بر کاربران داشته باشید و نام برند و نشان تجاری خود را در ذهن آن ثبت نمایید. انجام این کار موجب ماندگاری نام برند و لوگوی شما در ذهن کاربران شده و انگیزه خرید در آنان ایجاد خواهد کرد.

    ایجاد پل ارتباطی با بازدیدکنندگان

    مسلما ایجاد پل ارتباطی با بازدیدکنندگان یکی از مهم‌ترین دلیل اهمیت طراحی فوتر سایت است؛ زیرا وب سایت‌ها مانند فروشگاه‌ها دارای نیروی انسانی نیستند و امکان برقراری تعامل مستقیم با مخاطبان را در اختیار ندارند. بنابراین باید از روش‌های جایگزین همچون طراحی فوتر جهت ایجاد ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنید و آنان را نسبت به برقراری تعامل با سایت خود تشویق نمایند. تحقق این امر نیز با انجام کارهایی همچون قرار دادن اطلاعات تماس، شبکه‌های اجتماعی و یا آدرس مجموعه در فوتر سایت امکان پذیر خواهد بود.

    بهبود سئو سایت

    بهبود سئو وب سایت نیز از دیگر دلایل اهمیت فوتر است؛ زیرا طراحی فوتر سایت یکی از تکنیک‌های کاربردی لینک سازی داخلی محسوب می‌شود. شما می‌توانید در فوتر به صفحات مهم سایت خود لینک دهید تا کاربران با کلیک بر لینک‌ها به صفحات موردنظر هدایت شده و از آنها بازدید کنند. انجام این کار موجب افزایش میزان بازدید از وب سایت و نرخ تعامل کاربران خواهد شد. از طرفی دیگر نیز ربات‌های گوگل در هنگام رتبه بندی سایت توجه ویژه‌ای به لینک‌های داخلی و خارجی آن داشته و لینک سازی قوی را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم تعیین رتبه سایت‌ها در نظر می‌گیرند.

    بنابراین از اهمیت طراحی فوتر سایت غافل نشوید و آن را به گونه‌ای طراحی کنید تا بتواند توجه کاربران را جلب کرده و آنان را نسبت به انجام عمل و یا برقراری تعامل بیشتر با سایت ترغیب نماید.

    اصول طراحی فوتر سایت

    برای طراحی فوتر سایت باید به برخی نکات مهم توجه داشته باشید تا بتوانید یک فوتر زیبا برای سایت خود طراحی نمایید. مهم‌ترین اصول طراحی فوتر سایت و اطلاعاتی که باید در آن قرار دهید شامل:

    طراحی ساده

    طراحی ساده به عنوان مهم‌ترین نکته طراحی فوتر سایت در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا فوتر دارای اطلاعات متعددی است و طراحی پیچیده و درهم آن موجب سردرگمی کاربران خواهد شد. اطلاعات موجود در فوتر باید با رعایت فاصله استاندارد و مناسب در کنار یکدیگر قرار گیرند تا بتوانند توجه کاربران را جلب نمایند. بنابراین برای طراحی فوتر سایت بهتر است از یک رنگ مناسب برای پس زمینه و فونت ساده و خوانا استفاده کنید تا بتوانید به راحتی اطلاعات ضروری را در معرض دید کاربران قرار دهید.

    اطلاعات حقوقی و قوانین کپی رایت

    قرار دادن اطلاعات حقوقی و قوانین کپی رایت یکی از مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده فوتر سایت است که معمولا در پایینی‌ترین قسمت سایت قرار می‌گیرد. با قرار دادن اطلاعات حقوقی و کپی رایت در وب سایت خود به کاربران نشان می‌دهید که مالکیت این وب سایت و تمامی محتواهای آن تحت مالکیت چه کسی قرار دارد و هرگونه کپی برداری از آن نیز پیگرد قانونی دارد. برای نوشتن این بخش تنها کافی است نماد کپی رایت © ، سال انتشار وب سایت یا تاریخ آخرین به روزرسانی و نام صاحب حق کپی رایت را در پایین فوتر درج کنید.

    فوتر سایت

    لینک سیاست حفظ حریم خصوصی

    لینک سیاست حفظ حریم خصوصی از دیگر عناصر مهمی است که باید در فوتر سایت درج کنید؛ به خصوص اگر در وب سایت خود اطلاعات شخصی کاربران از جمله آدرس ایمیل، شماره تماس، کد پستی و یا نشانی منزل آنها را جهت ثبت نام و یا ارسال محصول دریافت می‌کنید.

    نقشه سایت

    افزودن نقشه سایت نیز یکی دیگر از موارد مهم در فوتر سایت محسوب می‌شود که در واقع نقش منوی ثانویه را ایفا می‌کند. قرار دادن نقشه سایت، جستجو در آن را برای کاربران ساده‌تر کرده و شناسایی صفحات سایت را نیز برای ربات‌های موتور جستجو آسان‌تر می‌سازد.

    لوگو

    فوتر سایت محلی مناسب جهت تقویت هویت و ایجاد آگاهی از برند است که موجب ماندگار شدن نشان تجاری شما در ذهن مخاطبان خواهد شد. شما می‌توانید در هنگام طراحی فوتر سایت در پایین لوگو، شعار و پیام اصلی کسب و کارتان را نیز بنویسید.

    آموزش طراحی فوتر سایت

    اطلاعات تماس

    اطلاعات تماس نیز یکی دیگر از مهم‌ترین عناصر موجود در فوتر سایت است که شامل شماره تماس، آدرس ایمیل، نشانی شرکت، کد پستی و غیره می‌باشد. اغلب کاربران نیز می‌دانند که برای پیدا کردن شماره تماس یک وب سایت باید به پایینی‌ترین قسمت آن یعنی فوتر مراجعه کنند. بنابراین در هنگام طراحی فوتر سایت حتما اطلاعات تماس خود را در قسمتی قرار دهید که در معرض دید کاربران باشد تا به راحتی بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. این بخش معمولا تحت عنوان «تماس با ما» در فوتر وب سایت‌ها درج می‌شود.

    طراحی فوتر برای سایت

    آیکون شبکه های اجتماعی

    فعالیت در شبکه‌های اجتماعی روشی کارآمد و ایده آل جهت برقراری ارتباط و تعامل بیشتر با مخاطبان بالقوه است و امروزه تمامی مشاغل علاوه بر وب سایت دارای شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، لینکدین یا توییتر نیز هستند. از این رو با قرار دادن لینک یا آیکون شبکه‌های اجتماعی در طراحی فوتر سایت می‌توانید کاربران را با صفحات مختلف خود آشنا کرده و به واسطه آن جذابیت بصری فوتر را نیز افزایش دهید.

    فرم ثبت نام ایمیلی

    در حالت ایده آل و جهت برقراری تعامل بیشتر با مخاطبان باید باید یک فرم ثبت نام ایمیلی در قسمت فوتر سایت قرار دهید تا کاربران ارزش محتواهای شما را بهتر درک کنند. بازدیدکننده‌ای که تا انتهای یک وب سایت را اسکرول کرده است، کاندیدای مناسبی جهت تکمیل فرم ثبت نام ایمیلی است. به همین دلیل است که اکثر وب سایت‌ها از بخش فوتر جهت افزایش تعداد مشترکین خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید در فوتر سایت خود یک کادر کوچک جهت وارد کردن آدرس ایمیل کاربران قرار دهید تا از طریق آن بتوانید خبرنامه‌های خود را برای آنان ارسال کرده و یا آنها را از جدیدترین محتواها و محصولات خود مطلع سازید. بدین ترتیب نرخ مشارکت و تعامل کاربران با سایت شما به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. این بخش در واقع همان کال تو اکشن است که از کاربران جهت انجام اقدامی در سایت (ثبت نام) دعوت می‌کند.

    طراحی فوتر وب سایت

    اطلاعات شرکت

    قرار دادن اطلاعات کلی شرکت و یا سایت در فوتر به کاربران کمک می‌کند تا آشنایی بیشتری با شما پیدا کنند. این بخش معمولا تحت عنوان «درباره ما» در فوترها درج می‌شود که موجب جلب اعتماد کاربران خواهد شد. در این بخش می‌توانید مواردی همچون جوایز و افتخارات، گواهینامه‌ها، پیشینه شرکت، معرفی تیم کارمندان، خدمات و یا فرصت‌های شغلی خود را قرار دهید تا کاربران با مطالعه آنها بتوانند با ارزش‌ها و خط فکری شما آشنا شوند. بخش درباره ما نقش مهی را در فرآیند جلب اعتماد کاربران ایفا می‌کند؛ بنابراین در درج اطلاعات دقیق و شفاف در این بخش دقت کافی داشته باشید.

    اینماد سایت

    اینماد سایت نیز از دیگر عناصر اصلی فوتر است که درج آن موجب جلب اعتماد کاربران و افزایش میزان فروش شما خواهد شد. اینماد در واقع نوعی نماد اعتماد الکترونیکی و نشان اعتماد است که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک به وب سایت‌های اینترنتی اعطا می‌شود. اینماد تنها برای وب سایت‌های فروشگاهی و به منظور تایید صلاحیت و احراز هویت آنها صادر می‌شود. بنابراین در صورت دارا بودن وب سایت فروشگاهی حتما نسبت به دریافت اینماد سایت اقدام کرده و نشان آن را در قسمت فوتر سایت خود قرار دهید.

    علاوه بر قرار دادن این عناصر در فوتر سایت همچنین باید به طراحی بصری آن نیز توجه ویژه داشته باشید تا بتوانید توجه کاربران را به فوتر جلب کرده و آنان را نسبت به مطالعه اطلاعات و مطالب آن ترغیب نمایید. نکات مهمی که در طراحی فوتر سایت علاوه بر طراحی ساده اما جذاب باید به آنها توجه داشته باشید شامل:

    • ایجاد کنتراست میان عناصر متنی و رنگ پس زمینه
    • ایجاد فواصل مناسب و استاندارد میان عناصر موجود در فوتر
    • استفاده از فونت ساده و خوانا
    • تناسب فوتر با طراحی کلی سایت (به لحاظ رنگ و فونت)
    • سازماندهی عناصر فوتر و قرار دادن آنها بر اساس اولویت

    با در نظر داشتن این نکات کاربردی و مهم و مشاهده چندین نمونه فوتر سایت های مختلف می‌توانید یک فوتر جذاب و کاربرپسند برای وب سایت خود طراحی نمایید. فراموش نکنید که طراحی فوتر سایت نیز مانند طراحی سایر بخش‌های آن از اهمیت بالایی برخوردار است و برای طراحی حرفه‌ای و استاندارد آن باید از افراد متخصص در حوزه طراحی وب کمک بگیرید.

    مقالات مرتبط
    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره