احتمالا تا به حال برایتان پیش آمده که از بین سیل آگهی های موجود در اینترنت، یکی از آن ها چشمتان را بگیرد و روی آن کلیک کنید یا حتما گاهی برای شما هم ایمیل هایی از طرف سایت محبوبتان می آید که خبر از تخفیفات ویژه ی خود می دهند. معمولا زمانی که روی این لینک ها کلیک می کنید، مستقیما شما را به قسمت فروش آن محصول یا ثبت نام در آن سایت منتقل می کنند. به چنین صفحاتی در دنیای بازاریابی، لندینگ پیج می گویند. ما در ادامه ی مطلب توضیحات بیشتری راجع به این صفحات آورده ایم.
تعریف لندینگ پیج در دیجیتال مارکتینگ
در دنیای دیجیتال مارکتینگ، لندینگ پیج (landing page) یا صفحه ی فرود به یک صفحه ی وب مجزا گفته می شود که با توجه به اهداف تبلیغاتی و بازاریابی ساخته شده است. زمانی که کاربر روی لینک های تبلیغاتی شما در گوگل، بینگ، یوتیوب، فیسبوک، ایمیل، اینستاگرام، توییتر یا هر جای مشابه دیگری کلیک می کند، به صفحه ای در سایت شما وارد می شود. این صفحه همان لندینگ پیج است که راجع به آن در ادامه صحبت می کنیم.
معمولا صفحات وب اهداف فراوانی دارند و کاربر را به جستجو تشویق می کنند. اما صفحات لندینگ فقط برای یک هدف خاص طراحی می شوند. به این هدف در بازاریابی اصطلاحاً دعوت به عمل (Call to Action) گفته می شود.
دعوت به عمل به طور کلی به نوشته های تبلیغاتی گفته می شود که باعث اثرگذاری بر مشتری و در نتیجه منجر به فروش بیشتر می شوند. به طور مشابه، صفحه ی لندینگ هم تنها روی تبلیغات و جذب مشتری تمرکز دارد. این موضوع باعث شده که صفحات فرود بهترین راه برای افزایش نرخ تبدیل مشتری در کمپین های تبلیغاتی و کاهش هزینه های بازاریابی باشند.
کاربردهای لندینگ پیج
امروزه صفحات فرود تبدیل به بخشی مهم در بازاریابی آنلاین و آفلاین شده اند. در این بخش به کاربردهای این صفحات اشاره کرده ایم:
1. بازاریابان در آگهی ها، برای جذب مشتریان به سایت خود از این صفحات استفاده می کنند.
2. در قسمت خبرنامه های ایمیل برای اطلاع رسانی به مشتریان راجع به پیشنهادات جدید و ویژه از لندینگ پیج استفاده می شود.
3. لندینگ پیجها هنگام رونمایی از خدمات و محصولات جدید به شیوه های مختلف کاربرد دارند.
4. در قسمت منابع مقالات یا پست های وبلاگ ها، لینک این صفحات گذاشته می شود تا به تعداد مشتریان احتمالی سایت مقصد افزوده شود.
5. همچنین برخی افراد در حساب های مجازی خود در شبکه های اجتماعی، لینک این صفحات را قرار می دهند.
انواع لندینگ پیج
معمولا انواع مختلف لندینگ پیج در فضای وب مشاهده می شوند که هر یک با توجه به بیزنس مورد نظر خود طراحی شده اند. اما به طور کلی دو نوع صفحه ی فرود وجود دارند: صفحات فرود جذب مشتری (Lead Generation) و صفحات Click Through.
Lead Generation
این صفحات از یک فرم برای روند دعوت به عمل خود استفاده می کنند. معمولا از طریق این فرم ها، اطلاعات بازدیدکنندگان مثل اسم و ایمیل و تلفن آن ها جمع آوری می شود. اغلب در بازاریابی از نوع B2B (فروش محصولات یک شرکت به شرکت دیگر) از این نوع صفحه استفاده می شود. کمپانی ها از طریق این نوع صفحه، لیستی از مشتریان احتمالی خود در آینده تهیه می کنند.
گاهی تهیه ی این اطلاعات مشتری از طریق ارائه ی محصول یا خدماتی به صورت رایگان یا با تخفیف ویژه صورت می گیرد. از طریق این لیست، برندهای فعال در حوزه ی وب به مشتریان احتمالی خود ایمیل می فرستند و به آن ها راجع به محصولات و پیشنهادات ویژه ی خود اطلاع رسانی می کنند.
Click Through
این نوع صفحات که در تجارت الکترونیکی کاربرد زیادی دارند، کاربر را مستقیما به صفحه ی فروش یا ثبت نام منتقل می کنند. معمولا دعوت به عمل در این صفحات از طریق کلیک کردن روی یک گزینه انجام می شود. برای فرستادن بازدیدکننده به درگاه پرداخت یا تکمیل فرایند خرید از این نوع صفحات استفاده می شود.
اهمیت طراحی لندینگ پیج
تصور کنید روند ساخت برند خود را به خوبی انجام داده و وب سایتی هم برای آن ساخته اید. حالا موقع آن است که زحمت های شما برایتان تبدیل به پول شوند. یک صفحه ی فرود می تواند عاملی بسیار مهم در بالا بردن تعداد مشتریان و بهبود سئو سایت و برند شما باشد. حدود 70 درصد از شرکت های فروش محصول یا ارائه ی خدمات برای بالا بردن تعداد مشتریان احتمالی خود از این نوع صفحات استفاده می کنند.
اهمیت این صفحات در این است که مشتری را به سمت یک محصول، پیشنهاد یا خدمات خاص هدایت کرده و او را تشویق به عمل و خرید می کنند. در واقع این صفحات فرصتی طلایی به شما ارائه می کنند تا بازدیدکنندگان معمولی سایت خود را به مشتری تبدیل کنید.
مهم ترین المان ها در طراحی صفحات فرود
حالا که با مفهوم، کاربرد و انواع لندینگ پیج به خوبی آشنا شدید، بیاید راجع به 4 المان اصلی در طراحی این صفحات صحبت کنیم. البته به خاطر داشته باشید که تمامی صفحات فرود این المان ها را ندارند، اما معمولا در یک صفحه لندینگ موثر این بخش ها قرار داده می شوند:
1. محتوای بالای صفحه
عبارت بالای صفحه یا Above the Fold اصطلاحی است که از صنعت روزنامه نگاری ریشه می گیرد و اشاره دارد به اولین محتوایی که کاربر در یک صفحه می بیند. در سایتها معمولا این بخش در 600 پیکسل بالایی یک صفحه فرود قرار دارد.
از آنجایی که محتوای بالای صفحه اولین چیزی است که کاربر در صفحه ی شما مشاهده می کند، این بخش نقشی کلیدی در جذب مشتریان احتمالی بازی می کند. به همین دلیل لازم است که محتوای شما در این بخش تا حد امکان جذاب باشد.
2. بخش دعوت به عمل (CTA)
معمولا شرکت ها این بخش را در همان قسمت بالای صفحه قرار می دهند. اما از آنجایی که CTA نقش مهمی در ارتباط شما با مشتری دارد و در واقع از طریق آن شما از ویزیتور خود می خواهید یک سری کارها را انجام بدهد، ما این المان را به صورت مجزا توضیح می دهیم.
همیشه قبل از طراحی این بخش، تصمیم بگیرید که از کاربران می خواهید چه کاری را در صفحهی فرود شما انجام بدهند. مشخص کردن دقیق این موضوع مهم است، چون در غیر این صورت یا هیچ CTA مشخصی نخواهید داشت یا به صورت اشتباه کاربر خود را به چندین کار مختلف دعوت می کنید.
ما گفتیم که تمرکز روی یک هدف در لندینگ پیج اهمیت زیادی دارد، بنابراین نمی خواهیم کاربر خود را با کارهای مختلف گیج کنیم. برای مثال این صفحه در سایت معروف Neil Patel را ببینید:
در گزینه ی دعوت به عمل به صراحت نوشته شده: «بله، من می خواهم نیل به من یاد بدهد تا چگونه بیزنس خودم را گسترش بدهم». همانطور که می بینید این گزینه به صورت ساده و واضح مشاهده می شود و هر شخصی که به دنبال بهبود کسب و کار خود باشد می داند با کلیک کردن روی این گزینه به راهنمایی های بیشتری دست پیدا می کند. این سادگی و شفافیت CTA برای کاربران اینترنت بسیار جذاب است، چون اکثر مردم به دنبال این هستند تا در زمان کوتاهی به هدف خود برسند.
3. منافع
زمانی که یک کاربر قسمت بالای صفحه را خواند و به قسمت های بعدی سر زد، نشان دهنده ی این است که تا اینجا کارتان را به خوبی انجام داده اید. یعنی تبلیغات، تیتر یا CTA شما تا حدی خوب بوده که کاربر را به خود جذب می کند. کاربر با Scroll کردن در صفحهی شما در واقع می گوید: «توجه من جلب شده است. حالا به من بگویید چرا باید از محصولات و خدمات شما استفاده کنم؟» در این بخش سعی کنید به جای تبلیغ برند خود، بیشتر روی رفع نیاز مشتری تمرکز کنید.
اکثر افراد با خواندن بخش منافع به دنبال پاسخ به این سوال هستند: «آیا این محصول یا خدمات، زندگی من را راحت تر می کند؟» برای این کار باید سعی کنید دست روی مشکلی بگذارید که باعث جذب مشتری تا اینجای کار شده است.
فرض کنید محصول شما یک نرمافزار باشد و می بینید که اکثر مشتریان احتمالی به دنبال نرمافزاری هستند که باگ نداشته باشد. شما در بخش منافع باید سعی کنید روی کامل بودن و بینقص بودن نرمافزار تمرکز کنید تا اعتماد مشتری به شما جلب شود.
4. تایید اجتماعی
بازاریاب معمولا کارش این است که به بهترین نحو محصول خود را به مخاطب معرفی کند. اما متاسفانه بسیاری از افراد به طور ذاتی خیلی به تبلیغات اعتماد ندارند. خیلی اوقات برای مردم سخت است حرف کسی را باور کنند که برای آن حرف هایی که میگوید، پول می گیرد.
اما تجربه نشان داده که مشتریان حرف دیگر مشتریان را خیلی راحت تر می پذیرند. چون مشتری که از محصول تعریف می کند، در واقع تجربه ی خود را با دیگران به اشتراک می گذارد. به همین دلیل شما در یک صفحهی تبلیغاتی مثل لندینگ پیج، نیاز دارید که بخشی برای کسب اعتماد مشتری از این طریق قرار بدهید. نکاتی که باید در این قسمت تا حد امکان از آن ها استفاده کنید از قرار زیر هستند:
- اشاره به شرکتها یا افراد معتبری که از سایت شما خرید می کنند؛
- درج جزئیات بیشتر در مرود نظر افرادی که از شما خرید کردهاند؛
- استفاده از تصاویر برای اثبات درستی ادعاهایی که دربارهی خرید مشتریان دارید,
- استفاده از ویدیوهایی که در آن ها مشتری راجع به شما صحبت می کند؛
- درج تعاریفی که از شما در فضای مجازی می شود، مثل پست های توییتر و اینستاگرام.
تاثیر رنگ ها در طراحی صفحات فرود
شواهد نشان می دهند که رنگ ها بیش از چیزی که فکر می کنیم روی افراد تاثیر می گذارند. آمارها نشان می دهند که:
- 85 درصد افراد رنگ را به عنوان مهم ترین عامل تاثیرگذار در خرید خود می دانند؛
- 52 درصد از افراد به دلیل اینکه از رنگ یک سایت خوششان نیامده، دیگر به آن سر نزده اند؛
- معمولا افراد طی 90 ثانیه نگاه کردن به یک محصول تصمیم می گیرند که آن را بخرند یا نه؛
- آگهی های رنگی 26 درصد بیشتر از آگهی های سیاه و سفید روی کاربران تاثیر می گذارند؛
- رنگ های آبی روشن، بنفش و سبز بیشترین تاثیر را روی خانم ها دارند؛
- رنگ های مشکی، آبی و قهوه ای بیشترین تاثیر را روی آقایان می گذارند.
بنابراین رنگ به جز تاثیرگذاری بر لوگو و وب سایت یک برند، بر صفحهی فرود آن هم تاثیرگذار است. هنگام طراحی لندینگ پیج باید دقت کنید که رنگ های اصلی برند شما در این صفحه هم به کار برده شوند. معمولا برای اطمینان از هماهنگی و زیبایی رنگ های استفاده شده در یک صفحه، از چرخه ی رنگی Adobe Color استفاده می کنند.
در این برنامه هنگامی که یک رنگ دلخواه انتخاب می کنید، رنگ هایی که بیشتر از همه با آن سازگاری دارند به شما پیشنهاد می شود. همچنین باید توجه داشته باشید که حتما رنگ گزینه ی CTA یا دعوت به عمل با سایر محتوای موجود در صفحه متفاوت باشد تا کاربر آن را بهراحتی تشخیص دهد.
مراحل طراحی لندینگ پیج
1. تعیین کنید چه چیزی قرار است باعث موفقیت صفحهی فرود شما بشود: در لندینگ پیج باید هدف شما کاملا برای کاربر مشخص باشد، به همین دلیل لازم است یک هدف را در نظر بگیرید و تمام تمرکز خود را روی آن بگذارید.
2. مخاطب احتمالی خود را بشناسید: برای این کار لازم است بدانید کاربر به چه چیزی احتیاج دارد و به چه دلیل سراغ صفحهی شما آمده است.
3. مزایا و ویژگی های محصول یا خدمات خود را مشخص کنید: کاربر باید بداند با استفاده از خدمات شما چه سودی نصیبش میشود. آیا محصولات شما ویژگی هایی که او به دنبالش است را دارند؟ با مشخص کردن مزایای کلیدی پیشنهادات خود، اعتماد مشتری را به خود جذب کنید.
4. گزینه ی دعوت به عمل را به گونه ای طراحی کنید که برای کاربر کاملا واضح باشد: فرض کنید کاربری به صفحه ی فرود شما وارد شود و نداند دقیقا از کجا باید به چیزی که می خواهد برسد. این موضوع می تواند به تنهایی باعث شکست شما در طراحی صفحهی فرود شود. سعی کنید این گزینه را به جذاب ترین شکل ممکن طراحی کنید تا حتی فکر صرف نظر کردن از خرید هم به ذهن مخاطب خطور نکند و خیلی سریع روی گزینه کلیک کند.
5. ابتدا ظاهر صفحه را برای موبایل طراحی کنید: شاید این نکته برای شما در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد و بپرسید که چرا باید این کار را انجام بدهیم؟ یکی از مهم ترین خصوصیات لندینگ پیج ساده بودن و مفید بودن آن است.
صفحاتی که برای موبایل طراحی می شوند هم معمولا از نظر طراحی ساده تر هستند و بیشتر روی محتوا تمرکز دارند. این سادگی به شما کمک می-کند تا دقت خود را روی ارتباط با مشتری بگذارید و درگیر جزئیات مربوط به طراحی ظاهری نشوید. بعدا می توانید صفحهی فرود خود را با صفحات دسکتاپ و ... سازگار کنید. سعی کنید در این مرحله نیز سادگی طرح را حفظ کنید.
6. صفحهی طراحی شدهی خود را تست کنید: تجربه نشان داده که حتی طراحان با تجربه هم ممکن است صفحه ای طراحی کنند که دارای اشتباهات متعددی باشد. سعی کنید پس از اتمام کار از چند نفر بخواهید صفحه را مشاهده کنند و بگویند چقدر با آن ارتباط برقرار کرده اند و چقدر به نظرشان آن صفحه کاربردی است. سپس می توانید در قدم آخر اصلاح و بهبود آن صفحه را انجام دهید.
تفاوت لندینگ پیج با صفحهی اصلی سایت
بسیاری از افراد تفاوت این دو نوع صفحه را نمی دانند. ما در این بخش، لندینگ پیج و صفحهی اصلی (Home Page) را از 3 جهت با هم مقایسه کرده ایم.
1. هدف
صفحات فرود تنها یک هدف دارند: جذب مشتری. اما صفحهی اصلی سایت یا Homepage وظایف متعددی را بر عهده دارد. معمولا در بالای هر صفحهی اصلی یک لیست یا ستون وجود دارد که کاربر را به قسمت های مختلف سایت هدایت می کنند.
همچنین لینک صفحات مجازی برند هم در صفحهی اصلی مشاهده میشوند. اما در صفحات فرود هیچ یک از این موارد قرار داده نمیشوند. در واقع هدف اصلی یک لندینگ پیج این است که کاربر در آن صفحه بماند و به مشتری تبدیل شود. اما صفحات اصلی هدفشان این است تا کاربر را به قسمت های مختلف سایت راهنمایی کنند.
2. محتوا
در لندینگ پیج فقط محتوای مربوط به همان محصول، پیشنهاد یا خدماتی آورده می شود که شما قصد تبلیغش را دارید. شما می دانید که کاربر با دیدن آگهی ها یا از طریق سرچ کردن گوگل با یک هدف مشخص به آن صفحه آمده است.
به همین دلیل لازم است روی محتوای مرتبط به آن محصول تمرکز کنید. اما در صفحهی اصلی سایت باید تمامی خدمات و محصولاتی را بیاورید که برند شما آنها را ارائه میکند، چون شما نمی دانید کاربر دقیقا به خاطر کدامشان به سایت شما آمده است.
3. دعوت به عمل
مهم ترین تفاوت این دو صفحه این است که لندینگ پیج بر پایه ی عمل کردن طراحی شده است. یعنی همیشه باید در صفحه ی فرود شما یک گزینه وجود داشته باشد که کاربر را به (عمل)اقدام دعوت کند.
این عمل که می تواند کلیک کردن روی یک دکمه، پر کردن یک فرم یا تماس گرفتن با یک شماره تلفن باشد، کاربر را به یک مشتری احتمالی برای شما تبدیل می کند. اما در صفحهی اصلی سایت روش جذب مشتری متفاوت است.
این صفحات که بیشتر به عنوان نماینده ای از بخش های مختلف سایت عمل می کنند، معمولا با محتوا و ظاهر منحصر به فرد خود روی کاربر تاثیر می گذارند و او را به مسیر دلخواهش هدایت می کنند.
تفاوت تعریف لندینگ پیج در دیجیتال مارکتینگ و در Google Analytics
Google Analytics یکی از ابزارهای شرکت گوگل است که کارشناسان سئو از آن استفاده می کنند. ما راجع به معنی، کاربرد و اهداف صفحه فرود در دیجیتال مارکتینگ صحبت کردیم. اما در Google Analytics این عبارت معنای متفاوتی دارد. در این ابزار، لندینگ پیج به صفحهای در سایت شما گفته می شود که کاربران اولین ورودشان را به سایتتان از طریق آن انجام میدهند.
کارشناسان سئو با بررسی میزان ورود کاربران به یک لندینگ پیج، می فهمند که چه چیزی برای کاربران جذابتر است. همچنین این گزارشات به ما می گویند که کاربران پس از ورود به سایت، چگونه با برند ما ارتباط برقرار می کنند. اما در دیجیتال مارکتینگ، همانطور که گفتیم صفحات فرود مجزا از سایر بخش های سایت هستند و معمولا با هدف تبلیغ یک محصول یا گرفتن اطلاعات تماس مشتریان طراحی می شوند.
سه مثال از معروف ترین لندینگ پیج ها
1. Moz Pro
2. همراه من
3. Flicker
لندینگ پیج یا صفحه فرود یکی از مهم ترین ابزار در دیجیتال مارکتینگ است. این صفحات مانند دروازه ای برای ورود بازدیدکنندگان به سایت عمل می کنند. معمولا در بنرهای تبلیغاتی یا رسانه های اجتماعی از این گونه صفحات استفاده می شود.
هدف از به کار بردن این صفحات معمولا به دست آوردن اطلاعات کاربران یا فروش محصول و خدمات به آن هاست. از آنجایی که صفحات فرود باعث بهبود چشمگیر سئو و نرخ فروش می شوند، این صفحات برای بسیاری از بیزنس ها و فروشگاه ها کاربردی و حتی ضروری هستند.
:reference
unbounce.com/landing-page-articles/what-is-a-landing-page