فرقی نمیکند در زمینهی سئو تازهکار باشید یا اینکه مدتی باشد در این زمینه فعالیت میکنید، تا به حال به احتمال زیاد عبارتهای لینک سازی خارجی یا بکلینک را شنیدهاید. حرفهی سئو وب سایت و لینکسازی همیشه در حال تغییر هستند و امروزه اهمیت لینک سازی با کیفیت، از همیشه بیشتر است.
برای موفقیت در این زمینه لازم است که با برخی مفاهیم آن کاملا آشنا باشید. شاید مهمترین تکنیک در زمینهی سئو، لینک سازی خارجی باشد. پس اگر میخواهید در دنیای آنلاین به رقابت بپردازید و از سایرین جلو بزنید، این مقاله را از دست ندهید. این مطلب به گونهای طراحی شده تا شما را سریعاً در مسیر درست جلو ببرد و به هدفتان برساند.
مفهوم لینک سازی خارجی
لینک خارجی به لینکی در یک وب سایت گفته میشود که کاربر را به هر دامنهای غیر از دامنهی خود آن وب سایت منتقل میکند. برای مثال، ممکن است شما محتوایی راجع به یک موضوع خاص در سایت خود قرار دهید و در این مقاله یک لینک به مقصد سایتی دیگر قرار داده باشید، تا آن سایت به خوانندهی محتوای شما اطلاعات بیشتری را در این زمینه ارائه کند. به این کار لینک سازی خارجی میگویند.
احتمالا شما اصطلاح لینک سازی داخلی را نیز شنیده باشید. فرق لینک سازی خارجی با لینک سازی داخلی در این است که یک لینک خارجی فرد را به دامنه یا وب سایت دیگری منتقل میکند، در حالی که لینک داخلی کاربر را به صفحهی دیگری از خود سایت شما هدایت میکند. ثابت شده است که لینک سازی خارجی میتواند بسیار بیشتر از لینک سازی داخلی به کار شما بیاید و رتبهی شما را هنگام سرچ بالاتر ببرد.
کدام الگوریتم گوگل مسئول بررسی external link ها است؟
در اواخر دههی 90 میلادی، گوگل شروع به تسخیر بازار موتورهای جستجو کرد و یکی از عوامل مهمی که برای رتبه بندی نتایج خود به کار گرفت، لینک سایتها بود. یکی از مالکان گوگل، LarryPage، یک الگوریتم به نام PageRank به وجود آورد تا گوگل بتواند از آن استفاده کند و کیفیت یک صفحه را تا حدودی مطابق تعداد لینکهایی که به مقصد آن وجود دارند یا همان external linkها مشخص کند. این معیار بعدها تبدیل به بخشی از الگوریتم رتبه بندی کلی گوگل و سیگنالی قوی در این زمینه شد، زیرا روشی بسیار عالی برای تعیین کیفیت یک صفحه بود. این معیار بسیار موثر بود، زیرا طبق این ایده به وجود آمده بود که هر external link به معنی یک رای اعتماد برای آن سایت یا صفحه است. یعنی اگر صفحه ی ارزشمندی نبود، دیگران آن را لینک نمیکردند. درست مثل شما که هیچوقت یک رستوران بد را به دوستتان معرفی نمیکنید.
با این حال متخصصین سئو به سرعت قلق کار PageRank را یاد گرفتند و فهمیدند چگونه میتوانند مطابق این الگوریتم در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مورد نظر خود بالا بیایند. در این راستا، گوگل تلاش کرد تا وب سایتهایی که نتایج سرچ را دستکاری میکردند، پیدا کند و اقدامات پیوستهای در زمینهی کنار گذاشتن سایتهایی که لیاقت بالا بودن در رتبهبندی را نداشتند انجام داد.
امروزه نیز گوگل سایتهایی که برای بهینه سازی صفحات خود از برخی تکنیکها، از جمله external link، بیش از حد استفاده میکنند را اصطلاحا پنالتی میکند. اطلاع از اینکه از چه تکنیکهای لینک سازی باید خودداری کرد و چگونه طبق مقررات گوگل عمل کرد از موضوعات مهمی هستند که باید همیشه به آنها توجه داشت.
هیچکس نمیداند گوگل دقیقا از چه الگوریتمی برای تعیین نتایج جستجو استفاده میکند. این موضوع راز مخفیانهی کمپانی گوگل محسوب میشود. با این حال، موضوعی که جامعهی سئو بر آن توافق دارند این است که لینک سازی و استفاده از external linkها نقش مهمی در این الگوریتم بازی میکنند. گمانهزنیها این است که در حال حاضر گوگل از الگوریتم پنگوئن برای بررسی بک لینک ها استفاده میکند.
کاربرد لینکهای خارجی
کیفیت و کمیت لینکهای خارجی که شما مورد استفاده قرار میدهید مهم است. با لینک سازی خارجی با کیفیت و اضافه کردن لینک وب سایتهای قابل اعتماد و مفید به صفحات سایت خود، شما اعتبار سایت خود را افزایش میدهید. خلاف این موضوع نیز صحت دارد. لینکهای کم کیفیت و اسپمها میتوانند به سئوی سایت شما ضرر بزنند. لینک کردن دیگر وب سایتها تا زمانی مفید است که محتوایی که به آن ارجاع میدهید مرتبط با محتوای شما باشد و متعلق به سایتهای معتبر باشد.
اگر لینک خارجی شما کاربر را به صفحات محبوب و مرتبطی که رتبه بندی بالایی در سرچ گوگل دارند منتقل کند، آن لینک سازی خارجی دارای ارزش بیشتری خواهد بود. لینکهای خارجی با ارزش همچنین اعتبار وب سایت شما را نزد بازدیدکنندگان بالا میبرند. زمانی که شما سایتی دیگر را لینک میکنید، آن سایت متوجه این موضوع خواهد شد و به حتمالا این لطف شما را با لینک کردن سایت شما در محتوایشان جبران خواهد کرد.
از طرف دیگر لینکهای خارجی وب سایتها، که گاهی به آنها outbound links نیز گفته میشوند، باعث اعتبار بیشتر سایت شما میشوند زیرا ثابت میکنند که محتوای شما با ارزش است. لینک سازی خارجی راهی عالی برای ساختن ارتباط با دیگران در دنیای تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ است.
انواع لینکهای خارجی
لینکهای خارجی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: لینکهای inbound و لینکهای outbound.
لینک inbound
به لینکهایی از سایتهای دیگر گفته میشود که کاربر را به سایت شما هدایت میکنند. این نوع لینک خارجی بکلینک (لینک بازگشت) نیز نامیده میشود، زیرا کاربر را به سمت سایت شما بازمیگردانند. برای اینکه موتورهای جستجو یک لینک خارجی را بکلینک محسوب کنند، باید این لینک قابل کلیک کردن باشد.
هر لینک inbound دو بخش دارد: 1- لینک صفحهی شما 2- انکر تکستی که به آن متصل شده است.
اما تفاوت این لینک با لینک outbound چیست؟
لینک outbound
به لینکهایی گفته میشود که کاربر را از سایت شما به سایتهای دیگر منتقل میکنند. شاید بپرسید چرا چنین کاری اهمیت دارد؟ یکی از اولویتهای گوگل این است که مطالبی ارزشمند در اختیار کاربران خود قرار دهید. زمانی که سایت شما دارای لینک خارجی از نوع outbound باشد، نشاندهندهی این است که شما حاضرید به محتوای خود مطالب ارزشمند اضافه کنید.
انکر تکست در لینک outbound اهمیت زیادی دارد، زیرا به کاربران کمک میکند که بدانند لینکی که با آن هدایت میشوند راجع به چه چیزیست. شما لازم است که حتما یک محتوای معتبر را لینک کنید؛ چه سایت مورد نظر شما سایت محبوب و بزرگی باشد، چه سایت جدیدی باشد که هنوز معروف نشده است. چیزی که مهم است با کیفیت بودن، با ارزش بودن، مرتبط بودن، اعتبار و اعتماد محتوا است.
اهمیت لینک سازی خارجی برای سایت
بسیاری از متخصصین حوزهی بهبودسازی موتورهای جستجو با هم توافق دارند که لینکهای خارجی مهمترین منبع برای بالا رفتن رتبهی سایت شما هنگام سرچ هستند. تعداد لینکهای خارجی با کیفیتی که مقصدشان سایت شما است تاثیر عمدهای بر رتبهی وب سایت شما در موتورهای جستجو دارند..
اهمیت این موضوع به این برمیگردد که موتورهای جستجو مثل گوگل به لینک خارجی به عنوان رای یک شخص ثالث نگاه میکنند که محتوای سایت شما را با کیفیت میداند.
حال که به اهمیت لینک سازی خارجی برای سایت پی بردید، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در این زمینه، کمیت نسبت به کیفیت ارجحیت ندارد. داشتن لینکهای زیاد از طرف سایتهای ماهوارهای یا سایتهایی که هیچ بیننده یا اعتباری ندارند به معنی بالا رفتن رتبهی سایت شما در موتورهای جستجو نیست. برای اینکه اهمیت لینک سازی خارجی بر سایت خود و نتایج مثبت آن را مشاهده کنید باید بر کسب لینکهای با کیفیت تمرکز کنید.
مطابق سایت moz.com، اینها مواردی هستند که یک لینک را با کیفیت میکنند:
• قابل اعتماد بودن دامنهی سایت لینک کننده؛
• محبوبیت صفحهی لینک کننده؛
• مرتبط بودن محتوای صفحهی منبع و صفحهی مورد هدف؛؛
• انکر تکست استفاده شده در لینک؛
• تعداد لینکهایی که کاربر را از صفحهی منبع به یک صفحه منتقل میکنند؛
• تعداد دامنههای اساسی که کاربر را به صفحهی مورد هدف لینک میکنند؛
• تعداد انکر تکستهای متفاوتی که برای لینک کردن به صفحهی مورد هدف استفاده شدهاند؛
• رابطهی مالکیت بین دامنهی منبع و دامنهی مورد هدف.
چگونه یک سایت مناسب برای لینک خارجی پیدا کنیم؟
راجع به لینک خارجی با کیفیت و نتایج مثبت آن صحبت کردیم، اما از کجا بفهمیم چه سایتهایی برای لینک سازی خارجی مناسب هستند؟ در اینجا سه نکته برای جواب به این سوال مطرح شدهاند:
1- سایتهای معتبر در حوزهی فعالیت خود را پیدا کنید
«اعتبار» کلمهایست که در این زمینه قدرت زیادی در اختیار دارد. اگر میخواهید برندتان معروف شود و کاربران زیادی داشته باشید، باید هدفتان این باشد که از سایتهای بزرگ لینک بگیرید. مشکلی که بسیاری از استراتژیها در زمینهی لینک سازی دارند، نداشتن جاه طلبی است. بسیاری از افراد فکر میکنند که سایتهای بزرگ به سایتهای کوچک و نامعروف لینک ارجاع نمیدهند. در صورتی که خلاف این موضوع بسیار مشاهده میشود.
پس اولین کاری که در این زمینه پیشنهاد میشود، ایجاد لیستی از سایتهای معتبر و تلاش برای گرفتن لینک خارجی از طرف آنهاست.
2- لینکهای موجود در سایت مورد نظر خود را بررسی کنید
اولین کار برای گرفتن لینک از طرف یک سایت این است ک ببینید چه نوع لینکهایی در آن موجود هستند. اگر محتوای مورد نظر شما با لینکهای خارجی آن سایت مرتبط است، احتمال زیادی وجود دارد که شما را نیز لینک کنند، اما اگر محتوایتان متفاوت است، بهتر است از آن سایت صرف نظر کنید.
گاهی ممکن است یک سایت اصلا بکلینک نداشته باشد یا تعداد آنها محدود باشد، در این صورت نیز احتمال گرفتن لینک از طرف آن سایت خیلی کم است. پس دنبال سایتهایی باشید که لینک outbound زیادی دارند.
3- از یک ابزار آنالیز بکلینک استفاده کنید.
هدف هر ابزار آنالیز بکلینک این است که کلمات کلیدی، لینکها و اعتبار سایتهایی که میخواهید از آنها لینک بگیرید را به شما ارائه کند. معمولا ابزاری که در این زمینه محبوب است، Ubersuggest نام دارد. این ابزار به شما کمک میکند تا ببینید رقیبان شما دقیقا چه کارهایی انجام میدهند. دانستن این موضوع بسیار مهم است، زیرا اگر سایتی در رتبه بندی گوگل بالاتر از سایت شما قرار دارد، پس دارد کاری میکند که شما آن را انجام ندادهاید و بهتر است از آن آگاهی پیدا کنید.
چگونه لینکهای خارجی یک سایت را پیدا کنیم؟
در قسمت قبل گفته شد که برای اطمینان از اینکه یک سایت برای لینک سازی خارجی مناسب است، باید لینکهای موجود در آن را بررسی کنید. برای این کار میتوانید از ابزارهای آنلاین و آفلاینی که در این زمینه وجود دارند استفاده کنید. یکی از محبوبترین ابزارها برای آنالیز لینک، Link Analyzer Tool است. نرم افزاری رایگان که کافی است یک صفحه از سایت مورد نظر خود را به آن بدهید و این ابزار لیستی از لینکهای موجود در آن سایت را به همراه انکر تکستهای استفاده شده به شما ارائه میکند.
در واقع فقط کافی است آدرس سایتی که میخواهید را وارد کنید و نوع لینکهایی که میخواهید به شما نشان داده شود را مشخص کنید. نتایج به شکل یک لیست کامل از تمامی لینکهای inbound و outbound و همچنین انکر تکستهای مربوط به آنها نشان داده خواهند شد. اگر تصاویر لینک شدهای نیز در آن صفحه وجود داشته باشند، انکر تکست آنها نیز به شما ارائه خواهد شد.
ارتباط page authority و لینک سازی خارجی
Page Authority یک امتیاز است که توسط سایت Moz طراحی شده است و پیشبینی میکند که یک صفحه در لیست نتایج گوگل در چه رتبهای قرار خواهد گرفت. دامنهی این امتیاز از 0 تا 100 بوده و هر چقدر عددش بزرگتر باشد، به معنی شانس بیشتر برای کسب رتبه بالاتر است.
اما ارتباط page authority با لینک سازی داخلی چیست؟
Page authority نیز مانند الگوریتمهای گوگل بسیار جامع است و تحت تاثیر قرار دادن آن کاری دشوار است. این امتیاز تحت تاثیر معیارهای مختلفی مشخص میشود که هر یک تاثیر خاص خود را بر آن میگذارند. در واقع این چند فاکتوره بودن سایت Moz از چند عاملی بودن الگوریتمهای گوگل هنگام رتبه بندی سایتها الگو گرفته است تا بتواند پیشبینی درستی را انجام دهد.
بهترین راه برای تاثیر مثبت گذاشتن روی page authority یک صفحه این است که کیفیت لینکهای آن را بالا ببریم. این کار با لینک سازی خارجی درست و کسب external link از سایر صفحات معتبر میسر است. در واقع لینک سازی خارجی میتواند موجب کسب «رای اعتماد» برای سایت شما از طرف دیگر سایتهای با page authority بالا شود.
اصول اولیه برای ساخت لینک خارجی
در لینک سازی خارجی، اصول مهمی وجود دارند که صرف نظر از هر کدام میتواند باعث پنالتی شدن سایت شما توسط گوگل شود. بنابراین پیش از شروع به لینک سازی خارجی به نکات زیر توجه داشته باشید:
1- در سایتهای مرتبط با محتوای سایت خود لینک سازی کنید. بهتر است که سایتهای محبوب و پربازدید در حوزهی فعالیت خودتان را در نظر داشته باشید. اگر سایتی را لینک کنید که به موضوع محتوای شما مربوط نیست، کاربر به آن موضوع علاقه مند نخواهد بود و سایت مقابل نیز شما را لینک نخواهد کرد.
2- سعی کنید از چند کلمه کلیدی در محتوای خود استفاده کنید. ممکن است کلمه کلیدی مورد نظر شما مترادفی داشته باشد که کاربر آن را جستجو کند، ولی محتوای شما جوابگوی نیازش باشد. بنابراین سعی کنید از کلمات کلیدی مترادف و متنوعی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را در رتبه بندی گوگل به دست بیاورید.
3- به سایتهای جامع لینک بدهید: سایتهایی وجود دارند که جامع هستند و موضوعات مختلفی را تحت پوشش خود قرار میدهند. این سایتها در همهی زمینهها فعال هستند و اکثرا در رتبه بندیهای گوگل جایگاه خوبی دارند. لینک دادن به چنین سایتهایی لینک سازی خارجی قوی و با کیفیتی محسوب میشود.
4- به دنبال سئو کلاه سیاه و فریب دادن گوگل نباشید. اصطلاحی در سئو به اسم مزرعه لینک وجود دارد که طی آن، سایتهایی که به دنبال فریب دادن گوگل و نتیجه گرفتن در زمان کوتاهی هستند به یکدیگر به صورت مشترک لینک میدهند. اما گوگل این استراتژیهای غیرطبیعی را شناسایی میکند و با پنالتی کردن سایت شما، ضرری پر هزینه4 به سایت شما متحمل میکند.
استراتژیهای موجود برای ساخت لینک خارجی
در این بخش به چند استراتژی کلیدی برای ساخت لینک خارجی میپردازیم.
1. وبلاگ نویسی کنید
روزانه تعداد بیشتری از شرکتها و بازاریابان به وبلاگ نویسی میپردازند. و این موج بی دلیل نیست، زیرا منافع بلاگ نویسی بسیار زیاد هستند. اما وبلاگ نویسی تنها برای سایت خودتان کافی نیست.
اگر به دنبال لینک شدن بیشتر هستید، در جستجوی وبلاگهایی باشید که نه تنها پست گذاری از طرف کاربر مهمان را میپذیرند، بلکه صاحب وبلاگ و خوانندگان آن پست شما را در شبکههای مجازی خود به اشتراک میگذارند و دیگران را نیز تشویق به این کار میکنند. از این طریق صفحهی سایت شما برای کسانی که آن را لینک میکنند نشان داده خواهد شد.
2- در فضای مجازی فعال باشید
شبکههای فضای مجازی موجب ایجاد تحولی عظیم در بازاریابی شدهاند و میتوانند تبلیغ کنندههایی عالی برای محتوای سایت شما باشند. اگر در فضای مجازی فعال نیستید قطعا به برند و سایت خود ضربه خواهید زد.
با نمایش محتوا و نام سایت خود به مخاطبان در فضا مجازی، ممکن است دیگر کاربران نیز محتوای شما را برای مخاطبان خود به اشتراک بگذارند و از این رو بین شما ارتباط و تبادل صورت میگیرد. این کار به بیشتر دیده شدن شما کمک بزرگی خواهد کرد.
3- استراتژی لینکهای معیوب
این روش میتواند برای کسانی محبوب باشد که سرشان شلوغ است و نمیتوانند برای وبلاگ خود محتوا بنویسند. در این استراتژی تنها کافی است در وبلاگها صفحاتی پیدا کنید که دیگر لینکشان کار نمیکند و از صاحب وبلاگ بخواهید که لینک معیوب را با لینکی از سایت شما که دارای محتوایی مشابه است جایگزین کند.
جایگزین کردن لینکی که دیگر کار نمیکند با یک منبع با ارزش و معتبر باعث میشود که هم لینکی ارزشمند داشته باشید و هم سئوی سایت شما بهبود یابد.
4- برند شخصی خود را گسترش دهید
یکی از استراتژیهای اصلی در لینک سازی خارجی، گسترش برند شخصی است. یکی از جملات معروف در زمینهی برند سازی شخصی این است که با خودتان شروع کنید، سپس خود را به دیگران معرفی کنید.
در بحث لینک سازی نیز همین موضوع صدق میکند. هر چقدر برند شما بیشتر رشد کند، افراد بیشتری خود به خود شما را لینک میکنند.
5- تعداد بکلینکهای خود را چک کنید.
بیشتر افراد زمان و هزینهی خود را صرف کسب کردن لینکهای جدید میکنند، اما از وضعیت کنونی خود خبر ندارند. اگر از تعداد بک لینکهای خود اطلاع نداشته باشید، چگونه خواهید دانست که باید لینکهای بیشتری بسازید یا همان قبلیها کافی است؟
ممکن است در یک دوره بیش از 800 لینک سایت شما را ارجاع کنند، اما پس از 30 یا 60 روز خیلی از آنها دیگر از بین رفته باشند. همچنین در صورتی که در وبلاگهای دیگر مشارکت داشته باشید و در شبکههای مجازی فعالیت کنید، به طور مداوم به لینکهای شما افزوده خواهد شد. از آنجایی که شما دیگر وبلاگها و سایتهای معتبری که شما را لینک میکنند را تحت کنترل ندارید، ممکن است به راحتی شما را از پست یا صفحه منبع خود حذف کنند. برای اینکه از این موضوع اطلاع داشته باشید میتوانید از سایتهایی مانند Monitorbacklinks.com و majestic.com استفاده کنید.
6- خرید ریپورتاژ آگهی
ریپورتاژ آگهی ابزاری است تا کاربرانی که با برند و یا خدمات شرکت شما در فضای وب ناآشنا هستند را با شما آشنا میکند و آنها را ترغیب مینماید تا از محصولات و خدمات برند شما خرید کنند و به مشتری تبدیل شوند. در واقع آنها را از مشتری بالقوه به مشتری فعال تبدیل میکند. خرید ریپورتاژ آگهی از بهترین روشهایی است که باعث میشود سطح اعتماد به برند بالا رود تا تبلیغات اثربخشتر ظاهر شوند. این روش یکی از تکنیکهای پربازده بهبود سئوی سایت نیز هست. با خرید ریپورتاژ آگهی میتوانید بک لینکهای دائمی و باکیفیتی از سایتهای پرقدرت دریافت کنید.
طریقهی لینک سازی خارجی
وب سایتها و لینکهایی که شما به آنها اضافه میکنید با استفاده از برنامه نویسی و زبانهای کدنویسی ساخته میشوند. معمولا این وب سایتها با ترکیب HTML، CSS و زبانهای دیگر ایجاد میشوند. HTML به شما کمک میکند تا به وب سایت خود تصویر، متنهای طراحی شده و بسیاری از جزئیات دیگر را اضافه کنید. این قابلیت یک طریقه لینک سازی خارجی محبوب برای بسیاری از افراد در حوزهی سئو است.
زبانهای برنامه نویسی معمولا طی زمان دچار تحولاتی میشوند، اما طریقه لینک سازی خارجی با استفاده از زبان کدنویسی همچنان مثل قبل باقی مانده است. تنها کاری که باید بکنید این است که در جایی که میخواهید لینک خارجی شما نشان داده شود، خلاصهی کد مورد نظر خود را paste کنید و به جای حروف بزرگ در این کد، اطلاعات خودتان را وارد کنید:
برای مثال اگر بخواهید سایت یک رستوران را لینک کنید، بین علامتهای ” “ آدرس کامل سایت رستوران را همراه با HTTP آن قرار میدهید و انکسر تکست خود (برای مثال نام یک محصول یا نام کمپانی) را به جای YOUR TEXT HERE جایگذاری میکنید.
در هر صفحهی سایت از چند لینک خارجی می توان استفاده کرد؟
گفتههای زیادی راجع به اینکه ماکزیمم لینکهای خارجی که میتوانیم در هر صفحه استفاده کنیم چقدر است وجود دارد. برخی از منابع گوگل اعلام کردهاند که محدودیت لینک برای هر صفحه 100 لینک است. برای همین تلاش کنید که تعداد لینکهای مورد استفادهی خود را در حدی منطقی (کمتر از 100 عدد) نگه دارید.
با این وجود توجه داشته باشید که استفادهی بیش از حد از لینک موجب پنالتی شدن سایت شما میشود. احتمال دارد که گوگل بعد از مقدار مشخصی (100 لینک) دیگر لینکهای شما را به حساب نیاورد، اما به خاطر این کار شما را جریمه میکند.
ابزارهای مفید برای لینک سازی خارجی
1. Ubersuggest: با این برنامه شما میتوانید میزان بکلینکهای رقبای خود را چک کنید. با این کار بهتر از استراتژی لینکسازی آنها آشنا میشوید و میتوانید ببینید آنها چه کاری انجام میدهند که از شما موفقتر هستند.
2. Check My Links: این ابزار که یکی از افزونههای گوگل کروم هست به شما کمک میکند تا فرآیند چک کردن بکلینکهای خود را سرعت ببخشید. زمانی که این افزونه را فعال میکنید، این ابزار صفحه مورد نظر شما را به سرعت بررسی میکند و به شما اطلاع میدهد که چه لینکهایی معیوب هستند. با شناخت این لینکهای معیوب برای شما فرصتی ایجاد میشود تا پروفایل لینک سازی خود را بهبود ببخشید.
3. Monitor Backlinks
کارهایی که این ابزار میتواند برای شما انجام دهد از این قرارند:
- ارائهی اطلاعات لازم به شما راجع به هر بک لینک جدیدی که میسازید؛
- ارائهی اطلاعات لازم راجع به رتبه بندی کلمات کلیدی و سرعت سایت؛
- زمانی که یکی از رقبای شما لینک جدیدی کسب میکند به شما اطلاع میدهد.
گزینهی آخر میتواند این ابزار را برای شما تبدیل به ابزاری کلیدی کند، زیرا هدف لینک سازی خارجی و سئو این است که از رقبای خود پیشی بگیرید. با اطلاع داشتن دقیق از فعالیت رقبای خود و پروفایل لینک سازی آنها، شما درک بهتری از استراتژیهای آنها خواهید داشت و میتوانید از آن روشها برای بهبود لینک سازی خارجی خود استفاده کنید.
چگونه لینک های خارجی معیوب را پیدا و اصلاح کنیم؟
همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، ابزارهایی برای پیدا کردن لینکهای معیوب وجود دارند. برای پیدا کردن لینکهای معیوب میتوانید از افزونهی Check My Links استفاده کنید. پس از فعال کردن این افزونه برای صفحهی سایت خود، این ابزار لینکهای صفحه شما را به رنگ های سبز (لینک سالم) و قرمز (لینک معیوب) نشان میدهد. سپس میتوانید از ابزار Broken Link Builder کمک بگیرید تا لینکهای خود را اصلاح و پروفایل لینک خود را دوباره محبوب کنید.
طی این فرآیند شما میتوانید به کسانی که مسئول تغییر دادن لینکهای معیوب هستند اطلاع دهید و از آنها بخواهید که لینک معیوب را با یکی از محتواهای شما جابجا کنند تا هم در زمان شما صرفه جویی شود و هم لینک سازی قویتری داشته باشید.
لینک سازی خارجی به عنوان مهمترین استراتژی در بهبود سئوی هر سایت به شمار میآید. با آشنایی با مفاهیم و اصول لینک سازی و داشتن استراتژیهای لینک سازی خارجی با کیفیت شما میتوانید محتوای خود را بهبود ببخشید و در لیست نتایج گوگل رتبههای بالایی کسب کنید.