طراحی پورتال

پورتال چیست؟

وب سایت ها اصولا به دو صورت طراحی می شوند CMS(وب سایت ها معمولی) و پورتال. پورتال ها در واقع در بسیاری از زمینه ها قدرتمند تر از CMS ها هستند. وقتی یک کسب و کار درخواست طراحی پورتال می کند انتظار دارد که در آن بتواند بسیاری از امور خود را به صورت آنلاین به انجام برساند و صرفا به عنوان یک سایت اطلاع رسانی به آن نگاه نمی کند. درواقع پورتال وب سایتی است که کاربران علاوه بر خواندن مطالب بتوانند عملیات دیگری در آن انجام دهند. به عنوان مثال فروشگاه های آنلاین یک نوع پورتال به حساب می آیند. مشتریان می توانند در آن به جستجوی محصول مورد نظر خود بپردازند و آن را به سبد خرید خود اضافه کنند، هزینه آن را از طریق درگاه های آنلاین پرداخت کنند، خرید ها و تراکنش های قبلی خود را مشاهده کنند، با کاربران دیگر ارتباط برقرار کنند و علاوه بر اینها پورتال ها دارای زیرساخت مهندسی دارند و برای ساده سازی ارائه شده اند و به کاربران خود این امکان را می دهند که به دیگر نرم افزارها مثل حسابداری، اتوماسیون، انبار و ... متصل شوند. شاید بگویید CMS ها هم این امکانات را دارند ولی باید عنوان کنیم آنها در حجم زیاد داده ها به خوبی عمل نمی کنند.

پورتال چیست؟
پورتال ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

پورتال ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

شرکت های خصوصی، بانک، بیمه، شهرداری، بیمارستان، خدماتی و اداری،دانشگاهی و ادارات دولتی همه این موارد می توانند از پورتال های طراحی شده با ویژگی های مخصوص به خود استفاده کنند. شاید برای شما سوال باشد چرا باید ادارات،سازمانها و شرکت ها به جای CMS از پورتال استفاده کنند؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت پورتال ویژگی های بسیار بیشتری نسبت به CMS دارد. پورتال ها در توسعه پذیری بسیار منعطف تر هستند و آینده بهتری دارند و امن تر هستند. این پلتفرم ها به کاربران خود امکانات بسیار زیادی را می توانند در قالب های مختلف ارائه دهند مانند شخصی سازی که هر کاربر می تواند محیط کاری خود را ویرایش کند و بر مبنای سلایق خود تنظیم کند.

پورتال ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

  • دسترسى به برنامه هاى كاربردى
  • انجام امور روتین سازمانی
  • امنیت و سرعت بالا
  • یکپارچگی مطالب
  • سفارشی سازی
  • برگزاری آزمون های آنلاین
  • قابلیت توسعه
  • اتصال با نرم افزار ها بیرونی
  • ساختار مهندسی شده
  • یکپارچگی در زیرساخت نرم افزاری
طراحی پورتال

انواع پورتال ها از نظر ارتباط با مخاطب چند دسته اند؟

Business to Customer Portal (B2C)

B2C پورتالی است که به سیستمCRM متصل است و به کاربران امکان دسترسی بی واسطه به داده ها و خدمات را می دهد، مثل «راهنمای استفاده از خدمات» و « صورت وضعیت سفارش کاربر».

Business to Business Portal(B2B)

اطلاعات و داده های لازم برای نمایندگی، توزیع‌، تولید، عرضه‌ و جمع‌آوری و در اختیارشان قرار می دهد. در یک پرتال B2B یک کسب و کار می‌تواند داده های مربوط به سفارش خرید و صدور فاکتور را ببیند.

Business to Employee Portal(B2E)

B2C پورتالی است که به سیستمCRM متصل است و به کاربران امکان دسترسی بی واسطه به داده ها و خدمات را می دهد، مثل «راهنمای استفاده از خدمات» و « صورت وضعیت سفارش کاربر».

مراحل پیش از طراحی پرتال در وبکده:

  • مطالعه در خصوص اجزای پورتال
  • تجزیه و تحلیل و بررسی رقبا در حوزه انلاین
  • شناخت، تجزیه و تحلیل مخاطبین هدف و نیازهای آنها
  • بررسی ماموریت و چشم انداز پورتال
  • بررسی پورتال های مشابه
  • بررسی مطالب، دسته بندی ها و محتواهای پیش بینی شده و اولویت بندی آنها از دید مدیران و کاربران (معماری اطلاعات)

مسیر وبکده در هنگام طراحی (Define, Design)

  • تشکیل جلسات گروهی ایده پردازی به روش Brainstorming
  • ارائه پیشنهادات و به چالش کشیدن آنها جهت یافتن بهترین راه حل
  • طراحی ساختار و Structure پورتال یا Wireframe اولیه
  • بررسی اولویت بندی دسته بندی و محصولات مهم
  • ایده پردازی، خلق و طراحی ساختار اصلی صفحه اصلی Basic Structure
  • طراحی صفحات بر مبنای مفاهیم تجربه کاربری، سادگی در عین زیبایی و کاربردپذیری (UX)
  • ایده پردازی و طراحی ساختار پورتال در سایزهای تصویر مختلف شامل: تبلت، موبایل، تلویزیون های هوشمند و کامپیوترهای شخصی
  • بازبینی طرح توسط تیم و انجام اصلاحات لازم قبل از ارائه به کارفرما (Refine)
  • بررسی طرح توسط کارفرما و اعلام نظر

توسعه طرح (Develop, Test)

  • طراحی ظاهری کاربر محور (بر اساس تعامل ساده کاربر با همه بخش های پورتال)
  • استفاده از تصاویر با کیفیت و مرتبط با زمینه فعالیت
  • استفاده از فونت های خوانـا با رنگ‌هایی مناسـب و به کارگیری رنگ سازمانی
  • استفاده از افکت ها چشم نواز و منحصر به فرد
  • طراحی و توسعه وب براساس استاندارد XHTML
  • طراحی و توسعه وب تماما بـر مبنـای کـدهای CSS
  • خلق قالب پورتال در حالت فول رسپانسیو و بدون نقص

خدمات وبکده پس از طراحی و توسعه (Deliver, PostDesign, Support)

  • آموزش کنترل و بروزرسانی پورتال
  • ارائه ویدئو آموزشی از کنترل پنل پورتال
  • ارائه مشاوره در جهت توسعه و بهبود عملکرد آتی پورتال
  • تیم پشتیبانی فنی پاسخگو، همراه و با تجربه برای رفع مشکلات احتمالی در کوتاه ترین زمان ممکن بدون داشتن نگرانی و دغدغه اعلام موارد تکراری
  • سیستم تیکت قوی و پاسخگویی سریع مشکلات احتمالی مشتریان
  • اجرای سریع و نامحدود درخواست ها، اضافه کردن ویژگی های جدید و اصلاحات مورد نظر مشتریان
  • رصد دائمی سرورها به منظور رفع خطاهای احتمالی و از کار افتادن پورتال
  • بروزرسانی پورتال ها با هدف افزایش امنیت و مسدود کردن حفره ها و باگهای امنیتی
  • حفظ امنیت دیتابیس جلوگیری از نشر اطلاعات و آمار پورتال بدست رقبا

سوالات متداول طراحی پورتال

بله. پورتال ها می توانند مناسب با ساختارهای متفاوت برای کسب و کارها طراحی و نوشته شوند و لزوما برای استفاده از آن ها برای سازمان های بزرگ و دولتی نیست.

بله. در صورتی این امکان در وبکده وجود دارد که پلتفرم پورتال در قالب‌های دات‌نت نیوک و وردپرس نوشته شده باشد. در این صورت تیم فنی و متخصصین ما در وبکده پس از آنالیز و بررسی پلتفرم سایت و شناسایی نقاط ضعف و قوت، اقدام به بهینه‌سازی آن مطابق با استاندارد‌های روز دنیا می‌نمایند.

هزینه و زمان مورد نیاز طراحی پرتال در وبکده چقدر است؟

هزینه و زمان هر پروژه منحصر به فرد است و نمی توان به طور کلی برای تمامی پروژه ها میزان یکسانی را برآورد کرد. ولی به طور کلی برای طراحی و ساخت یک پورتال به اندازه یک ماه کاری به زمان نیاز داریم و هزینه ها با توجه به میزان حجم و موارد مورد درخواست مشتری سنجیده می شود و در ابتدای پروژه به طور شفاف بیان می شود.

آیا اخد مشاوره برای خدمات مختلف از وبکده هزینه دارد؟

خیر. مشاوره برای دریافت خدمات مختلف در وبکده رایگان است و پس از دریافت مشاوره، هیچ‌گونه تعهدی برای مشتریان عزیز به وجود نخواهد آمد. البته در صورت تمایل مشتریان می‌توانند از خدمات وبکده بهره‌مند شوند.

آیا مشاوره در وبکده فقط به صورت حضوری است و یا از طریق جلسات مجازی هم این امکان وجود دارد؟

این جلسات به هر دو صورت حضوری و مجازی و برای تمام مشتریان داخلی و خارجی قابل برگزاری است.

در وبکده از چه زبان ها یا پلتفرم هایی برای طراحی وبسایت استفاده می شود؟

در وبکده از CMS های دات نت نیوک که مورد تأیید مایکروسافت هست و وردپرس برای طراحی سایتها استفاده میشود و تمام قالبها از ابتدا طراحی و کدنویسی میشوند و حتی در وردپرس به هیچ وجه از قالب و یا نمونه های آماده استفاده نمیشود.

سئو به چه صورتی در وبکده پیاده‌سازی می‌شود؟

همه‌ی سایت‌های طراحی‌شده در وبکده، سئو‌فرندلی هستند و بر اساس الگوریتم‌ها و استانداردهای سئو‌ پایه‌گذاری می‌گردد. برای دیده شدن در صفحه نخست موتورهای جستجو باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که این موضوع حدود 60 درصد به نحوه سئوی داخلی و خارجی وبسایت باز می‌گردد و حدود ۴۰ درصد هم به منحصر به فرد بودن محتوا و سایر استاندارد‌ها بستگی دارد. اگر در این دو بخش به درستی عمل شود می‌توان انتظار داشت وبسایت طراحی‌شده پس از گذشت زمان مناسب، در صفحه‌ی نخست جستجو دیده شود.

آیا همه هزینه ی طراحی پورتال باید در ابتدا پرداخت شود؟

خیر با توجه به توافق صورتگرفته بین کارفرما و وبکده، پرداخت هزینه پروژه می تواند در دفعات مختلف صورت گیرد.

آیا غیر از بخش طراحی پورتال، اموری مانند تهیه میزبانی هاست، ثبت دامنه، بارگذاری مطالب و ... هم توسط وبکده انجام میشود؟

بله. همه امور مربوط به راه‌اندازی، طراحی و ادامه کار یک سایت بنا به درخواست شما انجام می‌شود. در مورد نام دامنه و فضای مورد نیاز در هاست، توافقات لازم با کارفرما صورت خواهد گرفت.

آیا پس از طراحی پورتال، باز هم امکان تغییر و به روزرسانی آن وجود دارد؟

بله. با توجه به مفاد مندرج در توافقات صورت گرفته در قرارداد بین مجری و کارفرما و داینامیک بودن وب سایت امکان تغییر و اضافه کردن بخشهای مختلف امکان پذیر میباشد.

آیا امکان تولید محتوا برای پورتال های طراحی‌شده در وبکده وجود دارد؟

بله. برای وبسایت‌هایی که توسط ما یا دیگران طراحی شده باشد، آمادگی تولید و انتشار محتوا را داریم که با توجه به درخواست و نیاز کارفرما در این خصوص اقدام خواهد شد.

آیا وبکده برای پورتال طراحی شده، نماد اعتماد الکترونیکی دریافت میکند؟

طبق قوانین وزارت صمت، اخذ نماد الکترونیک باید توسط مالک/مالکان اصلی کسب و کار صورت پذیرد. اما ما در وبکده راهنمایی‌ها و همرایی لازم را در این خصوص به مشتریان خود خواهیم داد.

آیا امکان انتقال آرشیو مطالب من از جای دیگری وجود دارد؟

بله، اگر بانک اطلاعاتی سایت قبلی استاندارد باشد می توان تمام مطالب را به طور کامل به وب سایت جدید انتقال داد.

آیا کاربری پورتال آموزش داده می شود؟

بله پس از اتمام مراحل طراحی، نحوه استفاده و بارگذاری مطالب در سایت توسط کارشناسان وبکده به طور کامل آموزش داده خواهد شد.

آیا وبکده از داده های مندرج در سایت، اقدام به پشتیبان گیری خواهد کرد؟

بله. در کلیه وب سایت های تولید شده توسط این مجموعه درصورتی که هاست توسط وبکده تهیه شده باشد، به صورت دوره‌ای از تمامی داده‌ها و بانک اطلاعاتی مشتریان نسخه پشتیبان تهیه می‌گردد تا در صورت بروز هر گونه مشکلی بتوان به راحتی آن‌ها را بارگذاری کرد.

مدت زمان پشتیبانی چقدر است؟

به صورت پیش‌فرض به مدت ۶ ماه است و ‌با توجه به قرارداد بسته‌شده می‌تواند تا یک سال ادامه داشته باشد. توجه داشته باشید که برای سرویس‌های طراحی سایت، ۶ماه پشتیبانی رایگان در نظر گرفته شده است ولی برای افزایش این زمان می‌توانید از یکی از پکیج‌های برنزی، نقره‌ای، طلایی، الماس یا VIP‌ استفاده کنید.






آنچه ما، تیم وبکده، به آن مفتخریم

  • ساده سازی مشکلات پیچیده مشتریانمان
  • ایجاد رابطه ای صمیمی، دلسوزانه و مسئولانه با مشتریانمان
  • حمایت، مشاوره و پشتیبانی دائمی از مشتریان به عنوان شرکای مهم تجاری ما
  • ارائه خدمات بی نظیر از ابتدای پروژه، حین طراحی و توسعه، تحویل و پس از ارائه محصول نهایی
  • همکاری مستمر با مشتریانمان برای سالهای متمادی با هدف رفع دغدغه ها و نگرانی های آنها