آنچه در این مقاله میخوانید

    اصول طراحی لندینگ پیج

    اصول طراحی لندینگ پیج

    لندینگ پیج (Landing Page) یا صفحه فرود همان صفحاتی هستند که کاربران و بازدیدکنندگان را نسبت به خرید یک محصول و یا خدمات ترغیب می‌کنند. اما طراحی لندینگ پیج باید به چه صورتی باشد تا کاربر نسبت به بازدید از صفحه و یا امتحان کردن محصولات و پیشنهادات آن ترغیب شود؟ طراحی صفحه فرود نقش مهمی را در موفقیت و دیده شدن کمپین‌های بازاریابی دیجیتالی ایفا می‌کند و به همین دلیل باید به صورت حرفه‌ای و اصولی طراحی شود. اگر صفحه فرود شما نتواند توجه کاربران را به خود جلب کند، عملا تمامی تلاش‌های بازاریابی آنلاین شما بی ثمر خواهد بود و هیچ بازدهی مثبتی برای کسب و کارتان به دنبال نخواهد داشت. به همین دلیل است که امروزه اکثر مشاغل، بخش عمده‌ای از توجه خود را بر بازاریابی دیجیتال و طراحی لندینگ پیج معطوف کرده‌اند تا از طریق آن بتوانند به طیف گسترده‌ای از مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنند. در ادامه این مطلب ماهیت و کارایی دقیق صفحه فرود را مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با اصول طراحی لندینگ پیچ حرفه ای آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    لندینگ پیج چیست و چه کارایی دارد؟

    لندینگ پیج یا صفحه فرود یک صفحه مستقل است که به طور ویژه برای تبلیغات و یا کمپین‌های بازاریابی دیجیتالی طراحی و ساخته می‌شود. لندینگ پیج‌ها در واقع همان صفحات تبلیغاتی هستند که کاربر در هنگام کلیک بر روی یک لینک در ایمیل و یا تبلیغی در گوگل، اصطلاحا در آنها فرود می‌آید. حتما تا کنون برایتان پیش آمده است که در هنگام بازدید از یک وب سایت، تبلیغات کوچکی در کنار صفحه برایتان نمایش داده ‌شوند و شما را نسبت به بازدید از آن تبلیغ ترغیب کنند. زمانی که بر روی تبلیغ مورد نظر کلیک می‌کنید، صفحه‌ای با عناوین جذاب و آفرهای ویژه برای شما نمایش داده می‌شود که در واقع همان لندینگ پیج است. صفحات فرود با اهدافی همچون بازاریابی و فروش محصولات طراحی می‌شوند و به کسب و کارها کمک می‌کنند تا استراتژی‌های بازاریابی موثری را جهت معرفی و ارتقای خدمات خود توسعه دهند.

    طراحی لندینگ پیج باید به قدری بی نقص و جذاب باشد تا بتواند بین 3 الی 5 ثانیه توجه کاربران را به خود جلب کند و آنان را نسبت به بازدید از صفحات وب سایت و محصولات ترغیب نماید. کسب و کارها با اهداف مختلفی همچون معرفی خود به کاربران، تبلیغات و فروش، برقرای ارتباط با کاربر از طریق دریافت اطلاعاتی همچون آدرس ایمیل یا شماره تماس اقدام به طراحی صفحه فرود می‌کنند. با این حال اهمیتی ندارد که هدف شما از طراحی لندینگ پیج چیست؛ آنچه که اهمیت دارد این است که صفحه فرود خود را به صورت حرفه‌ای و استاندارد طراحی نمایید تا در نهایت بتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید.

    اصول طراحی لندینگ پیج استاندارد

    برای طراحی لندینگ پیج استاندارد باید به برخی فاکتورها و قوانین مربوط به طراحی بصری توجه داشته باشید تا بتوانید صفحه فرود خود را به صورت حرفه‌ای طراحی کنید. در این بخش اصول طراحی لندینگ پیج استاندارد و حرفه‌ای را به شما آموزش می‌دهیم تا با اجرای دقیق آنها بتوانید یک Landing Page جذاب و کاربرپسند طراحی کنید. اصول و نکاتی که در هنگام طراحی صفحه فرود باید به آنها توجه داشته باشید شامل:

    ایجاد طرح کلی و تعیین اهداف

    اولین قدم برای طراحی لندینگ پیج استاندارد این است که ابتدا یک طرح و چارچوب کلی برای صفحه فرود خود ایجاد کنید و سپس اهداف اصلی خود از طراحی صفحه فرود را تعیین نمایید. یعنی شما در ابتدا باید تعیین کنید که دقیقا برای دستیابی به چه هدفی می‌خواهید لندینگ پیج بسازید و موضوع اصلی لندینگ پیج شما چیست. همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، هدف از طراحی لندینگ پیج معمولا «تبلیغات و فروش»، «برقراری ارتباط با کاربر» و یا «راهنمایی کاربر به صورت قدم به قدم جهت گشت و گذار در وب سایت» است که هر یک از آنها به شیوه خاصی طراحی می‌شوند.

    طراحی لندینگ پیج

    لندینگ پیج تبلیغات و فروش شامل مشخصات مربوط به محصولات و خدمات است که با ارائه اطلاعات کافی، کاربر را ترغیب به خرید و افزودن محصول به سبد خرید می‌کند.

    لندینگ پیج ارتباط با کاربر معمولا از طریق ارائه پیشنهادات جذاب همچون تخفیفات ویژه، کاربر را ترغیب می‌کند تا با پر کردن فرم‌های آنلاین و درج اطلاعاتی همچون نام و نام خانوداگی، آدرس ایمیل و یا شماره تلفن همراه به باشگاه مشتریان بپیوندد. بدین ترتیب پس ازمدتی به اطلاعات طیف گسترده‌ای از کاربران بالقوه دسترسی دارید که با ارسال خبرنامه و یا آفرهای ویژه می‌توانید آنها را به مشتریان وفادار و دائمی خود تبدیل کنید.

    لندینگ راهنمایی کاربر به صورت قدم به قدم نیز با هدف ترغیب کاربر به گشت و گذار در وب سایت طراحی می‌شود و از طریق آن میزان ترافیک صفحه افزایش پیدا خواهد کرد. این روش به عنوان یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی دیجیتال شناخته می‌شود و تاثیر بسزایی در افزایش میزان بازدید و رشد فروش کسب کارهای آنلاین خواهد شد.

    اصول طراحی لندینگ پیج

    تولید محتوای جذاب

    تولید محتوا جذاب به عنوان مهم‌ترین مرحله طراحی لندینگ پیج در نظر گرفته می‌شود که نقش مهمی را در ترغیب کاربران نسبت به بازدید از صفحه مورد نظر ایفا می‌کند. زمانی که محتوا و عنوان اصلی landing page خاص و جذاب باشد، کاربر مشتاق به خواندن ادامه مطلب و بازدید کامل از صفحه می‌شود. اما اگر محتوای شما کلیشه‌ای و مصنوعی باشد، قطعا درصد کمی از کاربران مشتاق می‌شوند تا ادامه آن را بخوانند و یا محصولات ارائه شده را امتحان کنند. بنابراین تولید محتوای جذاب می‌تواند کاربر را نسبت به بازدید از صفحه و گشت و گذار در آن ترغیب نماید. محتواهای لندینگ پیج از چندین بخش تشکیل شده‌اند که هریک از آنها نقش مهمی را در جلب توجه کاربران بر عهده دارند. عناصر اصلی محتواهای مورد نیاز برای طراحی صفحه فرود شامل:

    عنوان اصلی

    عنوان اصلی، اولین متن و یا تیتری است که بازدیدکنندگان یک صفحه می‌بینند و در واقع اولین فرصت شما جهت تاثیرگذاری و افزایش نرخ تبدیل آنها به مشتری است. بنابراین باید عنوان اصلی خود را طوری بنویسید که مهم‌ترین مزیت محصول و یا خدمات شما را بیان کند و به بازدیدکنندگان بگوید که با مراجعه به صفحه شما چه چیزی بدست می‌آورند. عنوان اصلی در واقع هدف لندینگ پیج را بیان می‌کند و در بالاترین قسمت صفحه قرار می‌گیرد. این عنوان باید طوری نوشته شود که کاربر را نسبت به بازدید و خواندن ادامه مطالب شما ترغیب کند؛ درست مانند یک تیتر خبری جنجالی که با خواندن آن مشتاق می‌شوید حتما ادامه خبر را مطالعه کنید.

    اصول طراحی لندینگ پیج حرفه ای

    عنوان فرعی

    عنوان فرعی یا زیر عنوان برای توضیحات بیشتر عنوان اصلی نوشته می‌شود تا اطلاعات بیشتری را درباره آن به کاربر انتقال دهند. عنوان فرعی با فونت کوچک‌تر و بعد از عنوان اصلی قرار می‌گیرد و یک متن توضیحی کوتاه و چند قسمتی است که باید آن را با زبان ساده و دوستانه بنویسید تا کاربران را با خود همراه سازید و اطلاعات مورد نیاز را نیز در اختیار آنها قرار دهید. اگر لندینگ پیج شما با هدف فروش طراحی شده باشد بهتر است در عنوان فرعی خود مخاطب را تشویق کنید تا سریعا محصول مورد نظر را خریداری کند و فرصت را از دست ندهد. بنابراین در این قسمت باید سعی کنید کاربر را در صفحه نگه دارید و او را نسبت به خرید و یا بازدید از صفحه تشویق کنید.

    دکمه فراخوان یا CTA

    دکمه CTA (Call To Action) گزینه‌ای است که کاربر پس از کسب اطلاعات مورد نیاز و بازدید از لندینگ پیج، جهت خرید و یا بازدید از دیگر صفحات وب سایت شما بر روی آن کلیک می‌کند. این گزینه معمولا کاربر را به خرید، ثبت نام، درخواست مشاوره و غیره تشویق می‌کند. برای نوشتن CTA سعی کنید از کلمات و یا عبارات کوتاه و خاص استفاده کنید. عباراتی همچون «جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید» و یا «ادامه مطلب» جملاتی هستند که در تمامی لندینگ پیج‌ها استفاده می‌شوند و تاثیر چندانی بر کاربران ندارند. به عنوان مثال عبارت «افزودن به سبد خرید» برای لندینگ‌هایی که با هدف فروش طراحی شده‌اند به عنوان تیتر CTA مورد استفاده قرار می‌گیرد که نمونه آن را در وب سایت‌های معروفی همچون دیجی کالا جهت ثبت سفارش محصول مشاهده کرده‌ایم. برای طراحی دکمه CTA سعی کنید آن را در ابعاد بزرگ و با رنگ‌های شاخصی همچون قرمز و یا نارنجی در صفحه قرار دهید تا توجه مخاطب را به آن جلب نمایید. زمانی که کاربر بر دکمه CTA کلیک کند یعنی طراحی لندینگ پیج شما با موفقیت انجام شده و به هدف خود یعنی جلب توجه کاربر دست پیدا کرده‌اید. اما این همه ماجرا نیست و موفقیت طراحی صفحه فرود به فاکتورهای مهم دیگری نیز بستگی دارد.

    طراحی ساده و چیدمان لندینگ پیج

    نحوه چیدمان و ترتیب قرار گرفتن مطالب نیز یکی دیگر از اصول طراحی لندینگ پیج است که در واقع شکل ظاهری و جذابیت بصری صفحه فرود شما را تشکیل می‌دهد. طراحی یک لندینگ خوب باید مینیمالیست و جذاب باشد و اطلاعات مورد نیاز کاربران را به صورت مستقیم و شفاف در اختیار آنان قرار دهد. بنابراین سعی کنید لندینگ پیج خود را در کمال سادگی طراحی کنید و از بکار بردن عناصر بصری غیرضروری پرهیز نمایید و به جای آن از فضای سفید برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده کنید. نحوه چیدمان لندینگ پیج بدین صورت است که ابتدا باید عنوان اصلی خود را با فونت بزرگ در بالای صفحه بنویسید و در پایین آن نیز عنوان فرعی یا زیرعنوان که می‌تواند متن، عکس و یا ویدیو باشد را قرار دهید. اگر عنوان فرعی شما متن است باید آن را با فونتی کوچک‌تر از عنوان اصلی بنویسید و از نوشتن جملات طولانی پرهیز کنید. به جای آن سعی کنید جملات را کوتاه‌تر بنویسید و آنها به صورت تکه تکه در صفحه فرود خود قرار دهید. چیدمان و طراحی لندینگ پیج باید به گونه‌ای باشد که کاربران در همان ابتدای ورود به صفحه و با خواندن عنوان اصلی، متوجه شوند که به چه دلیلی در این صفحه قرار دارند و یا شما چه پیشنهاد شگفت انگیزی برای آنان دارید.

    طراحی صفحه فرود

    انتخاب رنگ های مناسب

    پس از تولید محتوای جذاب و چیدمان صحیح عناوین و اطلاعات مورد نیاز، انتخاب رنگ‌های مناسب یکی دیگر از مراحل مهم و تاثیرگذار در فرآیند طراحی لندینگ پیج است. اگر رنگ زمینه، گزینه‌های فرعی و عناوین شما با یکدیگر هماهنگی نداشته باشند، کاربران به سرعت متوجه این عدم هماهنگی می‌شوند و به احتمال زیاد صفحه شما را ترک می‌کنند. به عنوان مثال اگر در صفحه فرود خود فقط از رنگ‌های تیره همچون مشکی، بنفش، قهوه‌ای و یا سورمه‌ای استفاده کنید، صفحه شما هیچ جذابیتی برای کاربران نخواهد داشت و حتی خواندن مطالب و اطلاعات ارائه شده نیز به دلیل انتخاب رنگ‌های نامناسب برای آنان دشوار خواهد بود. بنابراین سعی کنید از ترکیب رنگ‌های روشن و تیره در لندینگ پیج خود استفاده کنید تا مخاطبان به راحتی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. از طرفی دیگر نیز در هنگام انتخاب رنگ باید به برخی فاکتورهای مهم همچون گروه سنی مخاطبان و حوزه کاری خود نیز توجه داشته باشید تا بتوانید از بهترین رنگ‌ها برای طراحی صفحه فرود خود استفاده نمایید. توجه به اصول روانشناسی رنگ‌ها نیز در این فرآیند کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

    استفاده از تصاویر جذاب

    عکس‌ها و تصاویر جذاب و مرتبط می‌توانند میزان تعامل و مشارکت کاربران با لندینگ پیج را افزایش دهند و توجه آنان را به پیشنهادات شما جلب نمایند. طیف گسترده‌ای از کاربران با توجه به عناصر بصری بکار رفته در یک صفحه، ارتباط موثرتری با آن برقرار خواهند کرد و اطلاعات مهمی را از آنها دریافت می‌کنند. استفاده از تصاویر مرتبط، اطلاعات بیشتری را به مخاطب منتقل می‌کند و آنها را نسبت به مشارکت و یا خرید از شما ترغیب خواهند کرد. بنابراین اگر لندینگ پیج خود را با هدف تبلیغات و فروش کالا طراحی کرده‌اید، باید از محصولات و خدمات خود عکس‌های باکیفیت و جذابی ارائه دهید تا کاربر با دیدن این تصاویر نسبت به خرید آنها ترغیب شود.

    بهینه سازی برای موبایل

    امروزه بیش از 49 درصد از کاربران برای وبگردی از موبایل خود استفاده می‌کنند؛ به همین جهت باید لندینگ پیج خود را به صورت ریسپانسیو (Responsive) طراحی کنید تا در هر دستگاهی از جمله موبایل، رایانه شخصی و یا تبلت به خوبی نمایش داده شود و سرعت بارگذاری اطلاعات در آن نیز بالا باشد تا کاربر به راحتی و با هر دستگاهی بتواند از صفحه شما بازدید کند. بنابراین پس از طراحی لندینگ پیج خود حتما نوع نمایش آن در دستگاه‌های مختلف را بررسی کنید تا مطمئن شوید که که نحوه چیدمان و نمایش تصاویر آن به صورت استاندارد است یا خیر.

    استفاده از المان های مرتبط

    در کنار استفاده از تصاویر جذاب، به کار بردن المان‌های مرتبط نیز تاثیر بسزایی در جلب توجه کاربران و ترغیب آنها نسبت به بازدید از صفحه دارد. به عنوان مثال اگر لندینگ پیج شما با هدف فروش و ارائه تخفیفات مناسبتی همچون یلدا، عید نوروز، کریسمس، جمعه سیاه و غیره طراحی شده باشد، استفاده از نمادهای مناسبتی همچون سبزه عید، سفره هفت سین، انار، درخت کاج و مواردی از این قبیل، موجب می‌شود تا کاربر بسیار راحت‌تر بتواند با صفحه فرود شما ارتباط برقرار کند و نسبت به بازدید و یا خرید از محصولات ترغیب شود.

    جمع بندی

    لندینگ پیج یا صفحه فرود یک صفحه مستقل و مجزا از وب سایت است که با هدف تبلیغات و توسعه کمپین‌های بازاریابی دیجیتالی ایجاد می‌شود. طراحی لندینگ پیج دارای اصول و قواعد خاصی است که در هنگام طراحی باید به آنها توجه داشته باشید تا بتوانید کاربر را نسبت به بازدید از آن ترغیب نمایید. رعایت قوانینی همچون چیدمان اصولی، تولید محتوای حرفه‌ای، نوشتن تیترهای جذاب، استفاده از رنگ‌های مناسب و تصاویر مرتبط از جمله اصول طراحی لندینگ پیج حرفه ای به شمار می‌روند. با رعایت این اصول می‌توانید یک لندینگ پیج استاندارد طراحی کنید و به واسطه آن کسب و کار خود را به طیف گسترده‌ای از کاربران معرفی نمایید.

    مقالات مرتبط
    ارسال نظر
    نام
    ایمیل
    نظر

    آژانس برندسازی «بمان»

    "Baman" branding agency

    مأموریت ما در «بمان» طراحی و توسعه‌ی وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای است. ما در طول ۱۷ سال فعالیت در حوزه برندسازی، افتخارِ طراحی 480 وبسایت تخصصی را برای کسب‌وکارهای مختلف داشته‌ایم. ما بر این باوریم که وبسایت صرفاً یک نرم‌افزار نیست، بلکه یک دفتر کار مجازی است که می‌باید هویت و احساس کسب‌وکار را به مخاطبان خود معرفی و منتقل کند.

    رزرو مشاوره